کوکو و کتلت از جمله غذاهای آسان و خوشمزه هستند که با مواد مختلف می‌توان آن‌ها را تهیه کرد و طرفداران فراوانی هم دارند. شاید خیلی‌ها تفاوت میان کوکو و کتلت را ندانند. کوکو در حقیقت یک غذای بدون گوشت و تهیه شده از تخم‌مرغ به علاوه مجموعه بسیار بزرگی از انواع مواد غذایی است؛ از قارچ و سیب‌زمینی گرفته تا انواع حبوبات و سبزیجات مختلف. کتلت اما یک غذای گوشتی است که معمولا با تخم‌مرغ، گوشت پخته ریش‌ریش یا چرخ‌کرده گوسفند، مرغ و حتی ماهی و پیاز و سیب‌زمینی آماده می‌شود. در مجله افق کوروش ۲ طرز تهیه متفاوت و خوشمزه دو کوکو مقوی و لذیذ یعنی کوکو ماست و کوکو سبزی را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه کوکو ماست

 

مواد لازم برای ۶ نفر

 

تخم‌مرغ: ۶ عدد

ماست چکیده: ۲۵۰ گرم

آرد گندم الک شده: ۱و نیم قاشق غذاخوری

تره یا پیازچه ریز خرد شده: ۲۰۰ گرم

هویج: ۲ عدد رنده شده

زعفران ساییده و حل شده: ۱ قاشق مرباخوری

فلفل سیاه، قرمز و نمک: به میزان دلخواه

روغن مایع: به میزان لازم

 

طرز تهیه

 

ابتدا در یک ظرف مناسب تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با همزن دستی یا برقی خوب بزنید تا یکدست شوند. نمک، فلفل و زعفران را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. برای این‌که ترکیب آرد با گندم گوله نشود، در یک ظرف جداگانه آرد الک شده و ماست چکیده را خوب هم بزنید تا یک مایه صاف و روان و یک‌دست به دست بیاید و سپس این مایه را به تخم‌مرغ هم زده اضافه کنید. ترکیب آرد، ماست و تخم‌مرغ را حسابی هم بزنید تا یکدست شود.

هویج‌ها را رنده کنید و با پیازچه یا تره ریز خرد شده مخلوط و سپس به ترکیب بالا اضافه کنید. باز هم هم بزنید تا مایه یکدست و صاف شود.

در یک ماهیتابه نچسب روغن مایع مورد علاقه‌تان را بریزید و آن را روی حرارت ملایم داغ کنید. بعد از این‌که روغن کاملا داغ شد مایه به دست آمده را به صورت یک مرتبه در ماهیتابه بریزید. با پشت قاشق مایه را در ماهیتابه به صورت یکدست و مساوی پهن کنید. درب ماهیتابه را بگذارید تا کوکو روی شعله ملایم گاز سرخ شود. وقتی که روی کوکو طلایی مایل به سرخ شد، آن را برگردانید و دوباره درب ماهیتابه را بگذارید. بعد از سرخ شدن کامل کوکو آن را در یک دیس مناسب بگذارید و بعد از این‌که کمی سرد شد برش بزنید تا از هم نپاشد و وا نرود.

 

طرز تهیه کوکو‌ سبزی

 

کمتر ایرانی را می‌توانید پیدا کنید که کوکو‌‌ سبزی نخورده باشد یا طرز تهیه آن را بلد نباشد. اما تهیه یک کوکو‌ سبزی خوشمزه کار هر کسی نیست. وقتی که مقدار و نوع مناسب سبزی و افزدونی‌هایی این غذای محبوب را خوشمزه‌تر می‌کنند را بلد باشید یک کوکو‌ سبزی لذیذ و خوشمزه‌تر خواهید داشت.

 

مواد لازم برای ۶ نفر

 

تخم‌مرغ: ۷ عدد

سبزی کوکو: ۶۰۰ گرم (میزان و نسبت سبزی کوکو بسیار اهمیت دارد، برای این مقدار تخم‌مرغ ۶۰۰ گرم سبزی شامل ۵۵۰ گرم شوید، تره، جعفری، و گشنیز و ۵۰ گرم شنبلیله کافی است)

زرشک خیس خورده در آب: ۱و نیم قاشق غذاخوری

سیر تازه ‌با برگ (پاک ‌‌و ‌خرد‌شده) : ۱ عدد

پیازچه: ۳ عدد خرد شده

مغز گردو : ۸۰ گرم خرد شده

آرد گندم الک‌شده : ۳ قاشق غذاخوری

بیکینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پودر : ۱/۲ قاشق چای‌خوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه

روغن مایع: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

 

برای این‌که یک کوکو‌‌ سبزی لذیذ و خوشمزه داشته باشید شرط نخست آن است که از سبزی و سیر تازه استفاده کنید. اگر فصل سیر تازه نیست، از سیرهایی که خشک کرده‌اید استفاده کنید. در این صورت ۵ حبه سیر رنده شده کافی است.

ابتدا در یک ظرف مناسب تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید. اگر همزن دستی ندارید با یک قاشق به سرعت هم بزنید تا تخم‌مرغ‌ها یکدست و صاف شوند. زرشک‌ها را که از قبل خیس کرده‌اید، آبکش کنید. زرشک، سبزی، سیر و پیازچه‌های خرد شده را در یک ظرف دیگر بریزید و با مغز گردو، آرد، بکینگ‌پودر، نمک و فلفل خوب مخلوط کنید. حالا تخم‌مرغ‌های زده شده را به این ترکیب اضافه کنید.

در یک ماهیتابه نچسب روغن را داغ کنید و تمام مایه کوکو را یک مرتبه در ماهیتابه بریزید. با پشت قاشق مایه را به صورت یکدست پهن کنید. شعله گاز باید ملایم باشد و درب ماهیتابه را بگذارید. وقتی که یک طرف کوکو سرخ شده آن را با دقت برگردانید. اگر فکر می‌کنید کوکو را نمی‌توانید با مهارت برگردانید یک ظرف دیس مانند را به دهانه ماهیتابه بچسبانید و کوکو را در آن برگردانید. حالا دوباره سمت سرخ نشده را در تابه بگذارید تا روی شعله ملایم گاز سرخ شود. بعد از سرو کوکو و زمانی که کمی سرد شد آن را برش بزنید و با نان یا برنج میل کنید.

 

نکته: برای درست کردن هر دو مدل کوکو می‌توانید از قالب‌های مورد علاقه‌تان هم استفاده کنید. یک کوکوها را به صورت دانه‌ای درست کنید. در این صورت یک قاشق سرپر مایه کوکو را در ماهی‌تابه بگذارید و با کف قاشق آن را به اندازه دلخواه پهن و سرخ کنید.

 

اگر شما هم برای درست کردن کوکو ماست و کوکو سبزی ترفندها و فوت و فن‌های خاص خودتان را دارید، آن‌ها را در قسمت نظرات همین پست با «مجله افق کوروش» در میان بگذارید.

 

کوکو و کتلت از جمله غذاهای آسان و خوشمزه هستند که با مواد مختلف می‌توان آن‌ها را تهیه کرد و طرفداران فراوانی هم دارند. شاید خیلی‌ها تفاوت میان کوکو و کتلت را ندانند. کوکو در حقیقت یک غذای بدون گوشت و تهیه شده از تخم‌مرغ به علاوه مجموعه بسیار بزرگی از انواع مواد غذایی است؛ از قارچ و سیب‌زمینی گرفته تا انواع حبوبات و سبزیجات مختلف. کتلت اما یک غذای گوشتی است که معمولا با تخم‌مرغ، گوشت پخته ریش‌ریش یا چرخ‌کرده گوسفند، مرغ و حتی ماهی و پیاز و سیب‌زمینی آماده می‌شود. در مجله افق کوروش ۲ طرز تهیه متفاوت و خوشمزه دو کوکو مقوی و لذیذ یعنی کوکو ماست و کوکو سبزی را به شما آموزش می‌دهیم.   طرز تهیه کوکو ماست     مواد لازم برای ۶ نفر   تخم‌مرغ: ۶ عدد ماست چکیده: ۲۵۰ گرم آرد گندم الک شده: ۱و نیم قاشق غذاخوری تره یا پیازچه ریز خرد شده: ۲۰۰ گرم هویج: ۲ عدد رنده شده زعفران ساییده و حل شده: ۱ قاشق مرباخوری فلفل سیاه، قرمز و نمک: به میزان دلخواه روغن مایع: به میزان لازم   طرز تهیه   ابتدا در یک ظرف مناسب تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با همزن دستی یا برقی خوب بزنید تا یکدست شوند. نمک، فلفل و زعفران را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. برای این‌که ترکیب آرد با گندم گوله نشود، در یک ظرف جداگانه آرد الک شده و ماست چکیده را خوب هم بزنید تا یک مایه صاف و روان و یک‌دست به دست بیاید و سپس این مایه را به تخم‌مرغ هم زده اضافه کنید. ترکیب آرد، ماست و تخم‌مرغ را حسابی هم بزنید تا یکدست شود. هویج‌ها را رنده کنید و با پیازچه یا تره ریز خرد شده مخلوط و سپس به ترکیب بالا اضافه کنید. باز هم هم بزنید تا مایه یکدست و صاف شود. در یک ماهیتابه نچسب روغن مایع مورد علاقه‌تان را بریزید و آن را روی حرارت ملایم داغ کنید. بعد از این‌که روغن کاملا داغ شد مایه به دست آمده را به صورت یک مرتبه در ماهیتابه بریزید. با پشت قاشق مایه را در ماهیتابه به صورت یکدست و مساوی پهن کنید. درب ماهیتابه را بگذارید تا کوکو روی شعله ملایم گاز سرخ شود. وقتی که روی کوکو طلایی مایل به سرخ شد، آن را برگردانید و دوباره درب ماهیتابه را بگذارید. بعد از سرخ شدن کامل کوکو آن را در یک دیس مناسب بگذارید و بعد از این‌که کمی سرد شد برش بزنید تا از هم نپاشد و وا نرود.   طرز تهیه کوکو‌ سبزی     کمتر ایرانی را می‌توانید پیدا کنید که کوکو‌‌ سبزی نخورده باشد یا طرز تهیه آن را بلد نباشد. اما تهیه یک کوکو‌ سبزی خوشمزه کار هر کسی نیست. وقتی که مقدار و نوع مناسب سبزی و افزدونی‌هایی این غذای محبوب را خوشمزه‌تر می‌کنند را بلد باشید یک کوکو‌ سبزی لذیذ و خوشمزه‌تر خواهید داشت.   مواد لازم برای ۶ نفر   تخم‌مرغ: ۷ عدد سبزی کوکو: ۶۰۰ گرم (میزان و نسبت سبزی کوکو بسیار اهمیت دارد، برای این مقدار تخم‌مرغ ۶۰۰ گرم…

منبع :  برگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *