کباب بختیاری بسیار خوشمزه و پرطرفدار است و در طرز تهیه کباب بختیاری می توانید از راسته گوشت گوسفند و یا فیله گوساله و فیله مرغ استفاده کنید هم چنین می توانید بر حسب ذائقه خود و افراد خانواده تان فیله ماهی را جایگزین فیله مرغ کنید.

کباب بختیاری و کباب کوبیده و کباب تابه ای از انواع غذا های ایرانی هستند که بهتر است هر کدبانویی طرز تهیه این نوع کباب ها را یاد بگیرد تا بتوانید در برنامه غذایی خانواده خود با پخت این کباب های لذیذ تنوعی را ایجاد کند.

کباب بختیاری

مواد لازم برای ۴ نفر

فیله گوساله : ۳۰۰ گرم
کره : در صورت تمایل ۵۰ گرم
آب پیاز : ۳/۴ لیوان
فیله مرغ : ۳۰۰ گرم
روغن زیتون : ۳ قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده : ۱ قاشق مرباخوری
فلفل و نمک : به میزان لازم

طرز تهیه کباب بختیاری

برای تهیه کباب بختیاری فیله گوساله را به خوبی بشویید و خشک کنید سپس فیله گوساله را به طول روی سطح صاف مناسبی قرار دهید و آن را قبضه کنید و برش دهید.

فیله کردن گوشت گوساله

فیله های مرغ را هم بشویید و آن ها را خشک کنید سپس فیله ها را نیز به دو یا سه قسمت مساوی تقسیم کنید.

برش دادن فیله مرغ
بعد از برش دادن فیله گوساله و فیله مرغ آن ها را با کمک گوشت کوب بکوبید تا به خوبی نرم شوند. در مرحله بعدی طرز تهیه کباب بختیاری در درون ظرفی مناسب زعفران و آب پیاز و فلفل را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و سپس روغن را به مخلوط این مواد اضافه کنید و فیله های مرغ و گوساله را که برش داده اید در درون ظرف قرار دهید و سپس روی ظرف را بپوشانید و ظرف حاوی فیله مرغ را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در درون یخچال قرار دهید تا فیله های برش داده شده به خوبی مزه دار و ترد شوند.

خواباندن تکه های گوشت در درون مخلوط آب پیاز و زعفران

بعد از مدت زمان ذکر شده ظرف حاوی فیله را از درون یخچال بیرون آورید و سپس ابتدا دو تکه از گوشت قرمز و ۲ تکه از گوشت مرغ را به سیخ بکشید و همین روش را برای به سیخ کشیدن گوشت ها ادامه دهید تا وزن هر کدام از سیخ ها به ۱۵۰ گرم برسد بعد از به سیخ کشیدن همه گوشت ها آن ها را با کمک گوشت کوب بکوبید تا به یکدیگر نزدیک شوند و مرز بین گوشت ها کمتر دیده شود.

به سیخ کشیدن فیله مرغ برش داده شده

در مرحله آخر طرز تهیه کباب بختیاری منقل ذغالی را آماده کنید و سیخ ها را بر روی منقل قرار دهید و سپس با کمک بادبزن شروع به باد زدن کنید. توجه داشته باشید که برای درست کردن کباب بختیاری ابتدا به آتش تند نیاز دارید تا روی سطح گوشت ها برشته شود اگر تکه های گوشت را ضخیم برش داده اید باید اجازه دهید تا گوشت ها به آرامی پخته شوند و برای پخته شدن کباب ها می توانید از منقل گازی نیز استفاده کنید.
بعد از آماده شدن کباب بختیاری با کمک فرچه و یا چنگالی کره را بر روی کباب ها بمالید و مقداری نمک بر روی کباب ها بپاشید و سپس سیخ های کباب را در درون ظرفی قرار دهید و یک تکه نان بر روی آن ها قرار دهید و با کمک تکه نان کباب ها را از سیخ خارج نمایید.

تزیین کباب بختیاری

نکاتی برای طرز تهیه کباب بختیاری

در دستور پخت کباب بختیاری هنگام قرار دادن تکه های فیله گوساله در درون مخلوط زعفران و آب پیاز نباید از نمک استفاده نمایید.
می توانید در هنگام خوابانیدن گوشت مرغ در درون مخلوط آب پیاز و زعفران از نمک برای خوشمزه تر شدن گوشت های مرغ استفاده کنید.
بهتر است که تکه های فیله مرغ و فیله گوساله را در درون دو ظرف مجزا در مخلوط آب پیاز و زعفران قرار دهید.
قبضه کردن گوشت در آشپزی به روشی گفته می شود که ابتدا گوشت را به صورت دو ورق باز می کنند ولی تا انتهای گوشت را برش نمی زنند.

طرز تهیه کباب بختیاری + نکات طلایی

در طرز تهیه کباب بختیاری می توانید کباب ها را بعد از آماده شدن با کمک گوجه فرنگی به سیخ کشیده و ریحان و … به زیبایی تزیین کنید و هم چنین می توانید برای تزیین کباب بختیاری از روش های تزیین جوجه کباب نیز استفاده کنید. کباب بختیاری می توانید به همراه نان سنگک و دوغ در کنار اعضای خانواده خود سرو کنید. برای مشاهده دستور پخت کباب های مختلف می توانید به بخش انواع کباب مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *