عدس پلو با مرغ دارای طعم متفاوت و بی نظیری است و این غذای خوشمزه را می توانید به آسانی در منزل تهیه کنید در طرز تهیه عدس پلو با مرغ از برنج و عدس و سینه مرغ و خرما و کشمش و زعفران و کره و نمک و ادویه استفاده می شود.

رشته پلو و عدس پلو و باقالی پلو از انواع پلو های مخلوط و لذیذ هستند که بهتر است کدبانوهای عزیز از پخت این غذاهای معروف ایرانی غافل نشوند و این غذا ها را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهند.

تزیین زیبا عدس پلو

مواد لازم

  • عدس : یک پیمانه
  • برنج : دو پیمانه
  • سینه مرغ پخته شده : یک عدد
  • خرما : ده عدد
  • کشمش : یک پیمانه
  • زعفران : ۱/۴ قاشق چایخوری
  • پیاز متوسط : یک عدد
  • نمک : به میزان لازم
  • کره : یک قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه : به میزان لازم

طرز تهیه عدس پلو با مرغ در خانه

برنج را به مدت ۲ ساعت در ظرف مناسبی به همراه نمک و مقداری آب خیس کنید.

خیس کردن برنج

سپس عدس را هم بشویید و در ظرف دیگری عدس را با مقداری آب خیس کنید. در مرحله بعدی طرز تهیه عدس پلو با مرغ عدس را آبکش کنید و عدس را با مقداری آب در قابلمه ای مناسب بریزید و اجازه دهید تا عدس روی حرارت ملایم پخته شود در اوسط پخت عدس مقداری نمک به آن اضافه کنید.

پختن عدس

عدس را بعد از اینکه کاملا پخته شد آبکش کنید در این مرحله از دستور پخت عدس پلو با مرغ در قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید آب برنج خیس خورده را خالی کنید سپس برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید و مقداری زردچوبه و کمی زعفران به برنج اضافه کنید.

اضافه کردن زعفران به پلو عدس

بعد از ۱۰ تا ۱۲ دقیقه عدس را به برنج اضافه کنید.

اضافه کردن عدس به برنج

بعد از مخلوط کردن برنج با عدس برنج را آبکش کنید.

آبکش کردن پلو عدس

قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و ته دیگ مورد نظرتان را در کف قابلمه قرار دهید.

دستور پخت عدس پلو با مرغ

سپس مخلوط برنج و عدس آبکش شده را در قابلمه بریزید.

ریختن مخلوط عدس و برنج در قابلمه

روی درب قابلمه را با کمک دمکنی بپوشانید و اجازه دهید تا برنج به خوبی دم بکشد.

دم کردن پلو عدس

در مرحله بعدی دستور تهیه عدس پلو با مرغ درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت گاز قرار دهید و پیازهای خلالی خرد شده را در تابه بریزید و آن ها را تفت دهید.

سرخ کردن پیاز

بعد از اینکه پیاز ها طلایی شدند سینه مرغ ریش ریش شده را به پیازها اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه مخلوط پیاز و سینه مرغ را تفت دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده مقداری فلفل و زردچوبه و نمک به مخلوط این مواد اضافه کنید سپس باقی مانده زعفران را به همراه یک قاشق غذاخوری آب جوش دم کنید و زعفران دم کرده را به مخلوط پیاز داغ و سینه مرغ اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا با زعفران به خوبی مخلوط شوند و زیر شعله گاز را خاموش کنید.

تفت دادن مرغ ریش ریش شده با پیاز

در این مرحله از دستور پخت عدس پلو با مرغ کره را در تابه دیگری بریزید و تابه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود سپس کشمش های خیس خورده را در آبکش بریزید و به کره اضافه کنید و کشمش ها را کمی تفت دهید تا رنگ آن ها کمی تغییر کند.

آبکش کردن کشمش تفت دادن کشمش

کشمش ها را از تابه خارج کنید و خرماها را در تابه بریزید و آن ها را نیز کمی تفت دهید تا رنگشان تغییر کند.

خرما تفت داده شده
در مرحله آحر طرز تهیه پلو عدس با مرغ بعد از دم کشیدن پلو عدس آن را در ظرف مناسبی برای سرو بکشید و روی عدس پلو یک ردیف از مخلوط سینه مرغ و یک ردیف خرما و یک ردیف کشمش بریزید و عدس پلو را به زیبایی تزیین کنید.

تزیین پلو عدس با خرما و کشمش و مرغ

فوت و فن های پخت عدس پلو با مرغ

۱٫ در هنگام خیس کردن عدس ها نمک به آن ها اضافه نکنید زیرا نمک باعث سفت شدن عدس می شود.
۲٫ می توانید از همه قسمت های مرغ برای طرز تهیه عدس پلو با مرغ استفاده کنید.
۳٫ پیاز داغ طعم بی نظیری به پلو عدس می دهد بنابراین اگر شما از طعم پیاز داغ خوشتان می آید می توانید میزان پیاز داغ این غذا را بیشتر کنید.
۴٫ در دستور تهیه عدس پلو با مرغ توجه داشته باشید که کشمش ها را باید قبل از تفت دادن در مقداری آب خیس کنید و سپس آن ها را آبکش کنید.
۵٫ از تفت دادن بیش از حد کشمش خودداری کنید زیرا تفت زیاد کشمش باعث از بین رفتن آب میان بافتی در کشمش می شود و کشمش ها را خشک می کند.

طرز تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش

در این مطلب با طرز تهیه عدس پلو با مرغ آشنا شدید که امیدواریم از پخت این غذای ایرانی اصیل در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع پلو کلیک کنید.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *