هرگز نمی توانید کسی را پیدا کنید که علاقه ای به ته دیگ و ته چین نداشته باشد. در بیشتر غذاهای ما ایرانیان که با پلو درست می شود، ته چین را می توان یافت. ته چین در انواع مختلف تهیه می شود: نان – سیب زمینی – کاهو – برگ انگور – به و دیگر چیزها از جمله ته چین هایی است که در غذای ایرانی یافت می گردد. در این مقاله به آموزش پخت ته چین بادمجان می پردازیم.

طرز تهیه ته چین بادمجان با طعم خوشمزه و لذیذ :

ته چین بادمجان یکی از همان ته چین هایی است که بسیاری از مردم علاقه زیادی به آن دارند و شاید یکی از پر خواص ترین آنهاست. بادمجان خواص بسیار زیادی دارد که گاه از این خواص برابر با مرغ یاد شده است. شاید شما هم شنیده باشید : بادمجان مرغ سیاه بریان. بر این اساس بادمجان خواص بسیاری دارد و بر این منظور از آن در انواع غذاها استفاده شده است.

مرحله آخر از ته چین بادمجان

مواد لازم برای تهیه ته چین بادمجان:

سینه مرغ

پیاز : ۳ عدد

برنج : ۴ پیمانه ( به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل محلول آب و نمک قرار دهید تا خیس بخورد)

بادمجان : ۵۰۰ گرم ( حلقه حلقه کرده و به مدت ۱ ساعت داخل آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود)

روغن مایع : یک پیمانه

زرده تخم مرغ : ۴ عدد

رب گوجه فرنگی : ۴ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم

لپه : ۱۵۰ گرم ( از شب قبل بخیسانید)

سینه مرغ : ۶۰۰ گرم

زعفران دم کرده : ۲ قاشق سوپخوری

ماست : ۱ پیمانه

زرشک : مقداری، برای تزیین ( زرشک را با مقدار کمی آب بجوشانید و بعد آبکش کنید. پس از آنکه آب آن کشیده شد با مقداری روغن، تفت کوچکی به آن بدهید و کنار بگذارید)

طرز تهیه ته چین بادمجان:

ابتدا باید مقداری قیمه برای خوشمزه تر شدن آن به شیوه ای ساده بپزید. برای این منظور، ابتدا پیاز ها را نگینی خورد کنید و داخل مقدار کمی روغن تفت دهید. گوشت را پس از آنکه تکه تکه کردید با دقت بشویید و به پیازها اضافه کنید تا تفت بخورد.

پس از آنکه گوشت مقداری سرخ شد، باید لپه را اضافه کنید، نمک و فلفل و زردچوبه را نیز اضافه کرده و ۴ پیمانه آب جوش را به آن بیافزایید و بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود. برای زودتر پخته شدن گوشت، باید در ظرف را ببندید. کمی که از پخته شدن گذشت، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.

حال نوبت به پلو رسیده که باید آن را داخل قابلمه ریخته و آبکش کنید. (قابلمه را از آبی معادل ۵ یا ۶ پیمانه پر کنید. هنگامی که آب جوشید، برنج را به همراه مقداری نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا مخلوط آب و برنج به جوش آید و اجازه دهید تا برنج ها از حالت خامی بیرون آیند. شما می توانید دانه ای برنج را با ناخن بشکنید، باید اطراف آن پخته شده و مقداری از داخل آن نیم پز باشد. پس از آن باید پلو را داخل صافی ریخته و آبکش کنید).

ماست و زرده تخم مرغ و زعفران و روغن مایع را با هم مخلوط کرده و برنج را به آن بیافزایید. با دقت و ظرافت به هم بزنید تا تمام برنج با آن مخلوط شده و رنگ بگیرد.

مرحله اول از ته چین بادمجان

مرحله دوم از ته چین بادمجان

کف ظرف نسوزی را چرب کنید و مخلوط برنج و زعفران را درون آن بریزید.

مرحله سوم از ته چین بادمجان

بادمجان را روی آن بچینید و مواد گوشتی و قیمه ای که درست کرده بودید را روی بادمجان ها بریزید. پس از آن دوباره باقی پلو را روی آنها بریزید و کاملا روی مواد را با پلو بپوشانید.

مرحله چهارم از ته چین بادمجان

روی ظرفتان را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و روی آن را با چاقو چند حفره ایجاد کنید تا هوای آن خارج شود و عرق نکند. ظرف را به مدت یک و نیم ساعت داخل فر در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا کاملا دم بکشد.

مرحله پنجم از ته چین بادمجان

پس از پخته شدن کامل آن، می توانید ته چین را در ظرفی ریخته و روی ان را با زرشک تزیین کنید. امیدواریم که از آموزش پخت ته چین بادمجان لذت برده باشید.

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *