طرز تهیه سوسیس گیاهی

سوسیس یکی از محصولات گوشتی فراوری‌شده در فرهنگ‌های مختلف دنیا پذیرفته شده است. سوسیس‌های بدون گوشت را می‌توان با استفاده از سویا، توفو، ذرت یا مخلوط پنیر و نان، آرد و سایر مواد خوراکی، آماده کرد. بنابراین گیاه‌خواران مجبور نیستند تا به دلیل رژیم غذایی منتخب خود، این وعده غذایی را از فهرستشان حذف کنند. پیش‌از‌این از غذاهای ایرانی بدون گوشت نوشته بودیم، در این مقاله در سیما کوک به دستور پخت سوسیس گیاهی می‌پردازیم.

 

مواد مورد‌نیاز برای تهیه‌ سوسیس گیاهی

سوسیس‌های گیاهی پوشانده‌شده با خرده‌های نان را می‌توان با استفاده از لوبیای سفید، فلفل پاپریکا و پیاز دودی تهیه کرد. این سوسیس‌های گیاهی خانگی از منظر کیفیت و لذت نسبت به سوسیس‌هایی که در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، بهترند؛ چراکه مواد سازنده‌ آن را خود شما انتخاب و مخلوط می‌‌کنید. دستور پخت ارائه‌شده مناسب کودکان بوده و در مدت زمانی چهل دقیقه‌ای آماده می‌‌شود.

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک عدد پیاز خرد‌شده، دو حبه سیر ریز‌شده، یک قاشق غذاخوری فلفل شیرین پاپریکا، یک قوطی کنسرو لوبیا سفید، پنجاه گرم نان خُرد (یا پودر سوخاری)، پنجاه گرم نان خُرد برای پوشاندن بخش خارجی سوسیس، صد گرم پنیر دودی‌شده، نمک و فلفل به مقدار کافی و درنهایت دو عدد تخم‌مرغ.

مواد مورد‌نیاز برای پوره

یک کیلوگرم سیب‌زمینی و سایر سبزیجات فصل (خرد و له‌شده)، صد گرم کلم بروکلی، کره‌ گیاهی به مقدار کافی، دو قاشق غذاخوری سس تند.

 

روش تهیه سوسیس گیاهی

سوسیس گیاهی

۱. پیازها را در یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون تفت دهید، سیر و فلفل شیرین پاپریکا را به آن اضافه کنید. تمامی این مواد را به مدت سی‌ثانیه با یکدیگر تفت دهید.

۲. مخلوط آماده‌شده از پیاز، سیر و فلفل پاپریکا را همراه با لوبیا سفید، پودر سوخاری و پنیر در مخلوط‌کن قرار دهید و نمک و فلفل را هم به آن بیفزایید. تا زمانی که حالتی خمیر‌مانند به خود بگیرد، این مواد را با هم مخلوط کنید.

۳. مخلوط به‌دست‌آمده را به‌صورت سوسیس‌هایی کوچک شکل دهید. هریک از آن‌ها را به تخم‌مرغ آغشته کرده و سپس در پودر سوخاری باقی‌مانده غلت دهید. سپس سوسیس‌های آماده‌شده را در روغنی که از قبل داغ کرده‌اید، سرخ کنید.

۴. هم‌زمان با سرخ‌کردن سوسیس، سبزیجات خویش را برای تهیه‌ پوره به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در آب بجوشانید. پس از نرم‌شدن تمامی سبزیجات، آن‌ها را له کنید. پوره‌ سبزیجات را با مقداری کره‌ گیاهی و سس مخلوط کنید.

۵. سوسیس‌های آماده‌شده را همراه با پوره‌ سبزیجاتی که تهیه کرده‌اید، سرو کنید.

عدم وجود مواد نگه‌دارنده و مواد کاملاً گیاهی به‌کارگرفته‌شده در تهیه سوسیس گیاهی، طیف مصرف‌کنندگان آن را افزایش داده است. علی‌رغم اینکه این سوسیس‌های گیاهی را می‌توان با استفاده از مواد گیاهی متنوع و متعدد تدارک دید و این سوسیس‌ها سالم‌تر و با کیفیت‌ترند، اما زیاده‌روی در مصرف آن‌ها می‌تواند سلامت افراد به خطر بیندازد.

 

منبع : برگرفته از وب سایت روزچین بخش تغذیه سالم روزچین

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *