کیک شکلاتی

گاهی پخت یک کیک خوشمزه در منزل بهترین هدیه برای اعضای خانواده و دوستان است. اگر از طرفداران کیک شکلاتی هستید با روزچین همراه باشید تا با دستورالعمل خاص آشپزخانه ما به راحتی یکی از حرفه‌ای‌ترین کیک‌ها را در منزل تهیه کنید. با دیدن ویدئویی که در انتها می‌آید هیچ جای سوالی برایتان باقی نخواهد ماند. با ما همراه شوید.

می‌خواهید یکی از عزیزانتان را برای تولدش غافلگیر کنید؟ اگر او به کیک شکلاتی علاقمند است شک نکنید و سریع مواد زیر را تهیه کنید و برای او یک کیک خوشمزه خانگی بپزید.

مواد لازم برای کیک شکلاتی

▫ آرد چند منظوره یا همان آرد ساده: یک و سه چهارم پیمانه (۲۲۰گرم) (آرد سفید گندمی که میزان گلوتن آن متوسط است)
▫ شکر: دو پیمانه (۴۰۰ گرم)
▫ تخم مرغ: ۲ عدد
▫ پودر کاکائو: سه چهارم پیمانه (۹۰گرم) (شیرین نباشد)
▫ باترمیلک: یک پیمانه (۲۴۰ گرم)
▫ قهوه سیاه داغ: یک پیمانه (۲۴۰ میلی لیتر)
▫ جوش شیرین: ۲ قاشق چایخوری (۱۲ گرم)
▫ عصاره وانیل: دو قاشق چایخوری (۱۰ گرم)
▫ روغن گیاهی: یک دوم پیمانه (۱۱۰ گرم)
▫ پودر ژلاتین: یک قاشق غذاخوری (۱۰ گرم)
▫ آب: چهار قاشق غذاخوری (۶۰ گرم)
▫ شکلات تکه‌ای یا خورد شده (نیمه شیرین): ۴۶۰ گرم
▫ خامه رقیق: (۸۰۰ گرم)
▫ نمک: یک قاشق چایخوری (۵گرم)

باترمیلک چیست؟

باترمیلک یکی از مواد اولیه پخت برخی از کیک‌هاست که به صورت آماده در فروشگاه‌های ما موجود نیست ولی می‌توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. در شیوه سنتی، بعد از گرفتن کره از شیر، مایعی ترش مزه‌ای باقی می‌ماند که به آن باترمیلک (Buttermilk) می‌گویند. استفاده از این مایع باعث حجم‌دهی به کیک، حفظ رطوبت، تردی و لطافت آن می‌شود.

طرز تهیه باترمیلک

یک قاشق سرکه سفید را در یک پیمانه شیری که سرد نیست و به دمای محیط رسیده است، اضافه کنید و به آن دست نزنید. این مخلوط را یک ربع در دمای محیط قرار بدهید. وقتی شیر حالت بریده بریده به خود گرفت آن را هم بزنید تا غلیظ شود. باترمیلک شما آماده است. مواد تهیه باترمیلک را با توجه به میزان مورد نیازتان کم و زیاد کنید.

کیک شکلاتی

طرز تهیه کیک شکلاتی

ابتدا آرد را در یک کاسه بریزید و پودر کاکائویی که شیرین نیست را به آن اضافه کنید. به ترتیب جوش شیرین و نمک را در کاسه بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

حالا در ظرفی دیگر شکر را بریزید و تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه کنید. روغن مایع گیاهی را در ظرف بریزید و با همزن برقی کاملا مخلوط کنید تا یکدست شود. همین‌طور که در حال هم‌ زدن هستید باترمیلک را هم اضافه کنید.

 

از دست ندهید:  تارت میوه به ساده‌ترین روش

دست از هم زدن بر ندارید، حالا نوبت عصاره وانیل است که به مواد شما افزوده شود. در این مرحله مخلوط آردی را که قبلا آماده کرده بودید به این مایع اضافه کنید و همچنان هم بزنید. وقتی خوب مخلوط شدند قهوه سیاه آماده شده داغ را به آن اضافه کنید و خوب با بقیه مواد هم بزنید تا مایعی یکدست به دست بیاید.

دو قالب فر با ارتفاع کم انتخاب و کفشان را چرب کنید و کمی آرد به کف و دیواره‌های آن‌ها بپاشید. حالا مایع کیک را به صورت مساوی در قالب‌ها بریزد. قالب‌ها را در فری که با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد (یا ۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم شده است، قرار دهید. بعد از گذشت ۳۰ الی ۳۵ دقیقه قالب‌ها را از فر خارج کنید. ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا قالب‌ها خنک شوند.

قالب‌ها را برگردانید و کیک‌ها را خارج کنید تا کاملا خنک شوند.

تهیه کرم شکلاتی کیک

ژلاتین و آب را در ظرفی بریزید و کنار بگذارید. شکلات‌های خورد شده را در ظرف دیگری بریزید و ۳۰۰ گرم از خامه رقیق را به آن اضافه کنید و ظرف را روی حرارت بسیار پایین قرار دهید و به آرامی هم بزیند تا شکلات‌ها به حالت مایع در بیایند. بعد از ذوب شدن شکلات پودر کاکائو را به آن اضافه و کاملا مخلوط کنید و از روی حرارت بردارید.

نکته: این مدل خامه که در این کرم از آن استفاده می‌شود ویپینگ کرم نام دارد. نوعی خامه با چربی حدود ۳۵ درصد است.

پودر ژلاتین و آب را روی حرارت بگذارید، فقط تا حدی که ژلاتین حل شود. بعد آن را به کرم شکلاتی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست و خنک شود. حالا ۵۰۰ گرم خامه رقیق (سرد شده) مناسب فرم‌دهی را با همزن به خوبی بزنید تا خامه شما فرم بگیرد. خامه فرم‌گرفته را به مایع شکلاتی کرم اضافه کنید و به آرامی با آن مخلوط کنید.

یکی از کیک‌های پخته شده را در ظرف مورد نظرتان قرار دهید و روی آن را با کرم آماده شده بپوشانید. حالا کیک دوم را رویش بگذارید و آن را هم با مایع بپوشانید. در این مرحله به سلیقه خودتان با قیف‌های مختلف می‌توانید کرم شکلاتی را شکل دهید و کیک را تزیین کنید. در ویدئوی ما کیک با گل‌های رز شکلاتی پوشانده شده است. بعد از گذشت مدتی کیک شما آماده سرو است.

کیک شکلاتی با تزیین گل رز

 

منبع :

برگرفته از وب سایت روزچین بخش دسر و پیش غذا

روزچین

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *