آیا تا به حال دیده اید، که در جمعی مردم از چای خوردن شما انتقاد کنند و شروع به گفتن بدی های آن کنند؟ درست است که خوردن بیش از اندازه هر چیزی بدی های خودش را دارد، اما خوردن یک لیوان چای بیشتر، چیزی نیست که آنقدرها هم بد باشد.

من شخصا عاشق یک لیوان چای دلچسب و خوش طعم هستم، درست است که اگر صبح ها چای نخورم اتفاق خاصی نمی افتد اما همیشه چای اول صبح لذتی وافر به من هدیه می کند و همیشه مشتاق نوشیدن این نوشیدنی جذاب هستم.

وقتی اسم نوشیدنی های گیاهی (چه چای سبز، چه سیاه) می آید، ممکن است هر کدام اثرات متفاوتی روی اشخاص مختلف داشته باشد. از این رو نباید از توصیه های پزشکی غافل شد، چرا که این امر کاملا به شرایط بدنی اشخاص بستگی دارد. در این بین تحقیقات مختلف حاکی از آن است که نوشیدن یک یا دو فنجان چای در طول شبانه روز مشکلی به وجود نمی آورد و سلامتی ما را به خطر نخواهد انداخت.

چای سیاه و سبز هر دو از گیاهی به نام کاملیا سینسیس به وجود می آیند که فقط روش های عمل آوری متفاوتی دارند. علاوه بر خشک کردن برگ ها و نور و گرما دادن به آن، برگ های چای سیاه قبل از فرایند حرارت نهایی تخمیر می شوند.

خواص چای سیاه

در زیر ۵ فایده نوشیدن یک یا دو فنجان چای در روز را بررسی کرده ایم، البته بهتر است این نوشیدنی دلچسب را بدون قند یا شکر مصرف کنید تا بتوانید از تمام خواص آن بهره مند شوید. با ما همراه باشید.

  1. بهداشت دهان و دندان:

مطالعاتی که توسط انجمن تحقیقات سلامت تجارت چای انجام شده، نشان می ‌دهند که چای سیاه موجب کاهش تشکیل پلاک می شود و همچنین رشد باکتری هایی را که موجب تشکیل حفره ها و پوسیدگی دندان می شود را کاهش می دهد.

ترکیبات پلی ‌فنولی در چای سیاه یافت می شوند که باکتری ‌های مسبب پوسیدگی دندان را نابود کرده و از رشد آنزیم‌ های باکتریایی که به‌ صورت ماده‌ ای چسبنده در می ‌آیند و پلاک ‌های دندانی را ایجاد می ‌کنند، جلوگیری می ‌شود.

  1. داشتن قلبی بهتر:

مقاله «مصرف چای سبز و سیاه و خطر سکته» که در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک تحقیق فراتحلیلی منتشر شد، حاکی از آن است که در افرادی که روزانه ۳ فنجان یا بیشتر چای می‌نوشند، ۲۱ درصد کمتر از افرادی که معمولا کمتر از یک فنجان چای سیاه یا سبز مصرف می ‌کنند در معرض خطر سکته‌ مغزی قرار دارند.

  1. چای یک آنتی اکسیدان است:

همان‌طور که در موارد فوق نیز به آن اشاره کردیم، چای سرشار از ترکیبات پلی ‌فنول است و قادر است به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان از آسیب‌ هایی که سیگار یا سایر مواد شیمیایی به DNA وارد می ‌کنند، پیشگیری نماید. در حقیقت این آنتی اکسیدان ها همان آنتی‌ اکسیدان ‌‌های موجود در میوه ‌ها و سبزیجات هستند که در رژیم غذایی‌ روزانه ما جای دارند و از آن ها استفاده می کنیم. این آنتی ‌اکسیدان ‌ها برای داشتن زندگی ای سالم فایده های بسیار زیادی دارند.

  1. پیشگیری از سرطان:

اگرچه به تحقیقات بیشتری در مورد روش های پیشگیری از سرطان نیاز است تا بتوانیم به طور حتم از آن ها نام ببریم، اما تحقیقاتی که در طول سال ها انجام گرفته، مدعی است که آنتی اکسیدان های موجود در چای مانند پلی فنل و کاتچین ممکن است در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان نقش داشته باشند.

علاوه بر این پیشنهاد شده که خانم ها به طور منظم مصرف چای سیاه را در برنامه روزانه شان قرار دهند، چرا که این امر به کاهش ابتلا به سرطان تخمدان کمک می کند.

مقاله مرتبط: میزان پتاسیم انواع چای
  1. استخوان های سالم:

مصرف چای سیاه به سبب داشتن آنتی اکسیدان های فیتوکمیکال برای داشتن استخوان هایی قوی و سالم پیشنهاد شده است. علاوه بر این چای سیاه احتمال ابتلا به آرتروز را نیز کاهش می دهد.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *