«خورش فسنجان» یکی از لذیذترین و اصیل‌ترین خورش‌های ایرانی است که با طعم‌های مختلف و انواع مختلف گوشت در شهرهای مختلف طبخ می‌شود. مثلا گیلانی‌ها معمولا فسنجان را ترش و با مرغ، بوقلمون یا اردک و حتی گاهی با گوشت بلدرچین درست می‌کنند. در برخی شهرها فسنجان را شیرین می‌خورند و بعضی‌ها هم آن را ملس و عده‌ای هم نمکی دوست دارند. بعضی هم ترجیح می‌دهند با گوشت قلقلی فسنجان درست کنند. مجله افق کوروش ۳ طرز تهیه خورش فسنجان را به شما آمورش می‌دهد.

 

خورش فسنجان گیلانی با گوشت مرغ

 

مواد لازم

 

گردو ساییده شده: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

مرغ: ۵۰۰ گرم (به اندازه دلخواه تکه تکه کنید، از سینه و ران هر دو می‌توانید استفاده کنید)

رب انار: ۱/۳ لیوان

آب سرد: ۴ لیوان

آب سرد برای مخلوط کردن با رب انار: ۲/۳ لیوان

نمک: به میزان لازم

یخ: به میزان لازم

نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه

 

طرز تهیه

ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید تا طلایی شود. گردو را خرد کنید و بسابید. آن‌قدر سابیدن گردو را ادامه بدهید تا روغن پس بدهد (می‌توانید گردو را آسیاب هم بکنید). حالا گردوها را به پیاز داغ اضافه کنید و ۳ تا ۴ دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدهید. تفت دادن گردو روی شعله ملایم گاز باعث می‌شود که فسنجان در هنگام پخت به روغن بیفتد. کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید. بعد از تفت گردوها، آب سرد را اضافه کنید. مخلوط آب سرد و گردو باید رقیق باشد. این مخلوط را کمی هم بزنید تا به دمای جوش برسد.

در مرحله بعد رب انار را با کمی نمک (اگر رب انار نمک ندارد) و ۲/۳ لیوان آب سرد مخلوط کنید تا یک مایه روان به دست بیاید و سپس به ترکیب آب و گردو اضافه کنید.

گیلانی‌ها معمولا برای درست کردن فسنجان و خوشرنگ شدن آن از یک کفگیر یا ملاقه آهنی استفاده می‌کنند. یک کفگیر آهنی را مستقیم روی شعله اجاق گاز گذاشته و حرارت شعله را زیاد می‌کنیم تا خوب داغ شود. کفگیر را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم بعد با یک دست درب قابلمه فسنجان را نیمه باز گذاشته و با دست دیگه کفگیر آهنی رو داخل دیگ میگذاریم و سریع درب قابلمه رو کیپ کنید، چون کفگیر داغ است و اگه درب قابلمه را نگذاریم مواد داخل دیگ به بیرون پرتاب می‌شوند.

ملاقه یا کفگیر آهنی را تا زمانی که فسنجان جا بیفتد داخل دیگ نگه دارید. بعد از پخت کامل گردوها درب قابلمه را بردارید و کمی یخ بریزید. این کار باعث می‌شود که به گردو شوک وارد شود و حسابی روغن بیندازد. تقریبا یک ساعت و نیم برای پخت گردو زمان لازم است.بعد از پخت گردو و کرم رنگ شدن آن، تکه‌های مرغ را که از قبل با کمی پیاز و زردچوبه پخته‌اید یا مقداری در روغن تفت داده‌اید، اضافه کنید و ۱ تا یک ساعت و نیم دیگر زمان بدهید تا مرغ خوب بپزد و خورش جا بیفتد. ترکیب رب انار و کفگیر آهنی باعث می‌شود رنگ خورش فسنجان حسابی تیره شود. هر نیم ساعت یک بار خورش را به آرامی هم بزنید تا ته نگیرد.

 

رگرفته از وب سایت مجله کوروش بخش آشپزی

مجله کوروش

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *