درمورد نیاسین قبلاً مقاله ای را منتشر کرده ایم و میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ویتامین به مقاله قبلی مراجعه کنید.

نیاسین ویتامین B ای است که می تواند سطح کلسترول خوب را افزایش دهد اما عوارض جانبی ممکن است برای بیشتر افراد، بر مزایای آن پیشی بگیرد. سال هاست که نیاسین برای افزایش کلسترول خوب خون مورد استفاده قرار می گیرد. کلسترول خوب خون می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند. اما باید به خاطر داشته باشید که نیاسین برای همه افراد مفید نیست. افرادی که نیاسین را به همراه داروهای رایج کلسترول مصرف می کنند مزایای کمتری از آن دریافت خواهند کرد. نیاسین می تواند باعث ایجاد ناراحتی هایی شود و در برخی از اوقات عوارض جانبی خطرناک در پی داشته باشد. نیاسین ویتامین B ای است که توسط بدن برای تبدیل ماده غذایی به انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به حفظ سیستم عصبی ، سیستم گوارش و پوست سالم کمک می کند. به همین خاطر است که نیاسین اغلب بخشی از مولتی ویتامین های روزانه است. بیشتر افراد نیاسین کافی را از موادی که می خورند دریافت می کنند. زمانی که این ماده به عنوان درمانی برای افزایش کلسترول خوب خون یا اصلاح کمبود ویتامین ها مورد استفاده قرار می گیرد در دوزهای بالایی که توسط پزشک تجویز شده است به فروش می رسد. این ماده به صورت مکمل های بدون نسخه نیز در دسترس افراد قرار دارد. مکمل هایی که بدون نسخه به فروش می رسند همانند داروهای تجویز شده تعدیل و تنظیم نشده اند. ماده تشکیل دهنده، فرمولاسیون و اثر نیاسین بدون نسخه بسیار متغیر خواهد بود. بدون مشورت با پزشک از نیاسین استفاده نکنید زیرا می تواند عوارض جانبی جدی و حاد به هنگام مصرف در دوز بالا داشته باشد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، نیاسین می تواند کلسترول خوب خون را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. اخیرا بحث هایی در مورد نقش دقیق HDL در بدن و توسعه بیماری های قلبی وجود داشته است. اما HDL می تواند جلوی کلسترول بد خون را بگیرد.سطح کلسترول به صورت میلی گرم در دسی لیتر یا میلی مول در لیتر سنجیده می شود:

  • برای مردان، سطح کلسترول خوب(HDL) زیر ۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد
  • برای زنان سطح HDL زیر ۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر می تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد.

علی رغم توانایی نیاسین برای افزایش HDL، پژوهش های اخیر نشان می دهد که درمان با نیاسین به نرخ پایین مرگ، حملات قلبی یا سکته مرتبط نیست. دوز بالای نیاسین می تواند باعث درد شکم شود و پوست را به خارش وا دارد. مهم تر از همه این است که نیاسین می تواند خطرات زیر را افزایش دهد:

  • سطح بالای قند خون یا دیابت نوع۲
  • عفونت
  • آسیب به کبد
  • سکته
  • خونریزی

در گذشته باور افراد بر این بود که سطح HDL در صورتی که نیاسین به داروهای کلسترول افزوده شود بیشتر افزایش خواهد یافت. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که نیاسین زمانی که به تنهایی با استاتین مقایسه می شود مزایای اضافی زیادی فراهم نمی کند و ممکن است خطر عوارض جانبی حاد را افزایش دهد. بیشتر پزشکان، نیاسین را به عنوان اولین خط درمانی برای کنترل کلسترول پیشنهاد نمی کنند( به جز افرادی که قادر به تحمل استاتین ها نیستند). در این افراد( آن هایی که قادر به تحمل کردن استاتین نیستند)، مزایای نیاسین بر عوارض جانبی شدید و خطرات آن می چربد. تغییرات سبک زندگی قادر است در افزایش HDL مفید و موثر واقع گردد. این تغییرات شامل موارد زیر است:

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *