گیاهان کاهش استرس

همانطور که می‌دانید گیاهان موجود در طبیعت مزایای بسیاری برای سلامتی انسان دارند. عطر و بوی برخی از گل‌ها می‌تواند استرس فیزیکی و روحی را کاهش دهد. برخی از این گیاهان نیز برای اینکه تاثیر بسزایی بر روی سلامت انسان داشته باشند باید هضم شوند. صرف نظر از تمامی این موارد، به نظر می‌رسد اگر شما به دنبال روش‌های جدید آرامش بخشی هستید، استفاده از گیاهان ممکن است مفید و موثر باشد.

روغن کانابیدیول برای استرس:

استفاده از این روغن برای کاهش سطح استرس ممکن است مفید باشد. کافیست روغن کانابیدیول را که حاوی تنها مقدار اندکی از ماده مخدر تی اچ سی(THC) است مورد استفاده قرار دهید. این بدین معنی است که استفاده زیاد از این روغن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. با اینحال، نتیجه تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن این گیاه می‌تواند به کاهش نشانه‌های استرس و اضطراب روحی و فیزیکی کمک کند. اما از آنجایی که این یک موضوع ممنوعه است، مطالعات بالینی بر روی تاثیر آن به درستی انجام نشده است.

زنجبیل برای اضطراب:

زنجبیل یکی از گیاهان منحصر به فرد و همه کاره در این لیست است. این گیاه نه تنها به صورت کپسول در فروشگاه‌های سلامت محلی (عطاری‌ها) یافت می‌شود بلکه به صورت نوشیدنی و در غذاهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل می‌تواند با نشانه‌های فیزیکی اضطراب همچون حالت تهوع و سرگیجه مبارزه کند. با اینحال، استفاده بیش از حد زنجبیل می‌تواند خطرناک باشد به خصوص برای زنان باردار یا افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند.اگر در مصرف این گیاه شک داشتید حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

همچنین بخوانید: فواید زنجبیل

بابونه برای بی‌خوابی:

بابونه نه تنها می‌تواند نشانه‌های حاصل از استرس و اضطراب را بهتر کند بلکه به درمان بی خوابی نیز کمک خواهد کرد. بهتر است این گیاه را به صورت چای مصرف نمایید. در اینصورت قادر خواهید بود آن را بنوشید. البته، از آنجایی که از بابونه برای کمک به خواب استفاده می‌شود، بهتر است مصرف چای بابونه در اواخر شب و چند ساعت قبل از خواب صورت گیرد. همانند زنجبیل، مصرف بیش از حد بابونه نیز می‌‌تواند اثرات منفی بر روی افراد باردار و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، داشته باشد.

گل ساعت برای حالت تهوع و اعصاب:

همانند بابونه، گل ساعت می‌تواند برای کاهش اضطراب و بی‌خوابی مفید باشد. این گیاه همچنین با ناآرامی و عصبانیت عمومی که به صورت حالت تهوع بروز می‌کند، مبارزه خواهد کرد. گل ساعت در شکل‌های مختلفی موجود است. شما می‌توانید آن را به صورت چای، کپسول و مایع تهیه کنید. در این مورد نیز زنان باردار باید از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف این گیاه در زنان باردار می‌تواند باعث ایجاد انقباضات داخل رحم شود.

چای کوهی برای بی‌قراری:

استفاده از چای کوهی در طول تاریخ به صورت مستند ثبت شده است. قبل از استفاده از داروهای مدرن، استفاده از چای کوهی شایع و مرسوم بود. از این گیاه معمولا برای درمان اختلالاتی همچون اضطراب و افسردگی استفاده می‌شد. در حقیقت، این گیاه برای مبارزه با افسردگی موثر تر از پروزاک خواهد بود. زمانی که چای کوهی با ریشه سنبل الطیب ترکیب شود، می‌تواند به بی‌قراری و بی‌خوابی کمک کند. با اینحال، گیاه چای کوهی دارای موارد منع مصرف بسیاری است. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

اسطوخودوس برای آرامش:

این گیاه نه تنها می‌تواند آرامش فیزیکی و روحی را ترویج کند بلکه هورمون‌های بدن را متعادل نگه می‌دارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. بهتر است اسطوخودوس به صورت روغن ( بوی آن تمام خانه را پرخواهد کرد) مصرف شود اما شما می‌توانید از چای آن نیز استفاده کنید. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که اسطوخودوس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات هورمونی در مردان نابالغ(قبل از بلوغ) شود بنابراین اگر در منزل پسر بچه کوچک دارید از مصرف آن خودداری کنید. به جز موارد ذکر شده، اسطوخودوس برای درمان بی خوابی، کاهش اضطراب و افسردگی بسیار مفید است.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *