درست کردن ماهی در فر، تنوری و خوشمزه

پختن ماهی روش‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید با‌توجه‌به سلیقه و ذائقۀ اعضای خانواده، یکی از روش‌های آب‌پز‌کردن، بخارپز‌کردن، تنوری‌کردن و سوخاری‌کردن را انتخاب کنید. با ما در سیماکوک همراه باشید تا شما را با انواع روش‌های درست‌ کردن ماهی بهتر آشنا کنیم.
ماهی در زمرۀ آن‌دسته از مواد غذایی است که به گفتۀ بسیاری از پزشکان وجود آن در رژیم غذایی افراد لازم است، چون از‌لحاظ ارزش غذایی در جایگاه بالایی قرار دارد. مصرف ماهی به علت داشتن امگا ۳ برای تمام افراد ضروری است. البته دقت داشته باشید که در برخی از ماهی‌ها مقداری جیوه وجود دارد؛ پس هنگام خرید ماهی دقت کنید.

روش‌های مختلف درست‌ کردن ماهی

امگا 3
کاهش افسردگی با مصرف ماهی به دلیل وجود امگا۳

ماهی روش‌های پخت متنوعی دارد. برای همین شما هر ذائقه‌ای که داشته باشید، می‌توانید آن را مصرف کنید. بعضی‌ها دوست دارند غذاهای گوشتی را تنوری کرده و میل کنند، ولی به دلایل مختلف، برخی دیگر غذاهای چرب را زیاد دوست ندارند و از روش‌های آب‌پز یا بخارپز‌کردن برای پخت ماهی استفاده می‌کنند.

بخارپز‌کردن

درست کردن ماهی در فر
استفاده از سبزیجات معطر و خوش‌رنگ یکی از راههای جذب کودکان برای خوردن ماهی است.

کسانی که دوست دارند مواد غذایی (مخصوصاً سبزیجات) را با طعم واقعی و طبیعی آن مصرف کنند، بهتر است برای درست‌ کردن ماهی از این روش استفاده کنند. با استفاده از این روش، دیگر نیازی به روغن نیست. با این روش ماهی شما عطر و طعم سبزیجات را به خود گرفته و طعمی لذیذ خواهد داشت. فقط استفاده از نمک و فلفل را در این روش فراموش نکنید.

آب‌پز‌کردن

سلنیوم ماهی
سلنیوم موجود در ماهی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها است

با دیدن کلمۀ آب‌پز شاید این فکر به ذهنتان آمد که یعنی ماهی را داخل آب خواهید پخت. اما این‌گونه نیست. در این روش شما یک ظرف گود را تقریباً تا نصفه پر از آب کنید. سپس ماهی‌های نمک‌زده‌شده را داخل فویل‌های آلومینیومی قرار داده، داخل آب جوش قرار دهید. زمان لازم برای پختن ماهی‌ها به اندازۀ تکه‌های آن‌ها بستگی دارد. هر چقدر تکه‌ها کوچک باشند، به زمان کمتری (حدود یک ربع تا بیست دقیقه) نیاز دارند.

سوخاری‌کردن

ماهی تازه
ماهی را تازه مصرف کنید

غذاهای سوخاری طرفداران بسیاری دارند. حتی کسانی که علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارند، به ماهی سوخاری نه نمی‌گویند و دوست دارند آن را در برنامۀ غذایی خود قرار دهند. بهتر است قبل از درست‌ کردن ماهی با این روش، ماهی‌ها را مدتی در محلول حاوی زعفران، نمک و ادویه بخوابانید تا مواد مغذی آن بیشتر و بوی بد ماهی هم از بین برود.

 

 

تنوری‌کردن

سبزیجات برای پخت ماهی
استفاده از سبزیجات برای خوش‌طمع کردن ماهی

تنوری‌کردن یکی دیگر از روش‌های درست‌ کردن ماهی است. شما اگر قصد تهیۀ ماهی به روش تنوری را در خانه دارید، استفاده از فر مناسب‌ترین راه است. اگر شما در خانه ظرف بزرگی داشته باشید، دیگر نیازی به بریدن و فیله‌کردن ماهی هم نیست. شما به‌راحتی می ‌توانید بعد از تمیز‌کردن ماهی آن را داخل ظرف گذاشته و بپزید. فقط به یاد داشته باشید که اگر ماهی را تکه تکه نکردید، برش‌هایی روی پوست ماهی بزنید تا حرارت داخل گوشتِ ماهی نفوذ کرده و خوب بپزد.

تهیه ماهی به روش تنوری در فر

پختن ماهی
ماهی یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین مواد غذایی است

مواد لازم

ماهی: سه عدد
کره: یک قاشق غذاخوری
سیب زمینی: دو عدد متوسط
گوجه‌فرنگی: دو عدد متوسط
فلفل فرنگی سبز: دو عدد
لیمو ترش: یک عدد
فلفل قرمز و سیاه: به میزان لازم
رزماری: سه شاخه کوچک
نمک: به میزان لازم

طرز تهیه ماهی به روش تنوری در فر

امگا3 در ماهی
اسیدهای چرب امگا۳ باعث بالا رفتن ارزش غذایی ماهی شده است.

در ابتدا سیب زمینی‌ها را به‌صورت حلقه‌ای برش داده و داخل ظرفی می‌ریزیم. سپس سه قاشق غذاخوری روغن مایع روی آن‌ها می‌ریزیم. نمک و فلفل قرمز را نیز اضافه می‌کنیم. شما می‌توانید به جای فلفل قرمز از فلفل سیاه استفاده کنید. حالا با دست این مواد را خوب با هم مخلوط می‌کنیم. حالا نوبت ماهی‌هاست. ماهی‌ها را روی یک ظرف می‌گذاریم. برای صرفه‌جویی در مصرف روغن، سر ماهی‌ها را که مصرف نمی‌شود، جدا می‌کنیم. چند برش عمیق روی پوست ماهی‌ها می‌زنیم تا حرارت به داخل گوشتشان نفوذ کرده و خوب بپزند.

در ادامۀ درست‌ کردن ماهی، برای لذیذتر کردن آن، به کرۀ ذوب‌شده مقداری نمک، فلفل سیاه و یک قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می‌کنیم. حالا این مواد را خوب مخلوط کرده و با فرچه به قسمت‌های مختلف ماهی می‌کشیم. مواد را داخل برش‌ها نیز می‌ریزیم تا گوشت ماهی‌ها لذیذتر شوند. سپس برای خوش طعم‌تر‌شدن، کمی نمک روی ماهی‌ها می‌ریزیم. در ادامه ظرف مورد نظر را برمی‌داریم. ابتدا سیب‌زمینی‌ها را ته ظرف چیده و سپس ماهی‌ها را روی آن‌ها قرار می‌دهیم. حالا نوبت به تزئین و طعم‌دار‌کردن ماهی‌ها به وسیلۀ سبزی‌های خوش‌عطر و رنگ می‌رسد. لیمو ترش، فلفل فرنگی سبز و گوجه‌فرنگی را به سلیقۀ دلخواه برش دهید. سپس این برش‌ها را در داخل ظرف و اطراف ماهی‌ها بچینید. بعد از اتمام این مرحله، ظرف را برداشته و داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار می‌دهیم. با سرخ‌شدن ماهی‌ها می‌توانید آنها را از فر خارج کرده و میل کنید.

 

منبع : برگرفته از وب سایت روزچین بخش تغذیه سالم روزچین

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

یک دیدگاه

  1. مناسبتها در ایران و جهان

    آوریل 9, 2019 در 8:10 ق.ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *