پیاز onions

پیاز بخشی از خانواده آلیوم از سبزیجات و گیاهان است که در این خانواده سیر، پیازچه و تره فرنگی نیز قرار دارد. گیاهان و سبزیجات موجود در این خانواده برای قرن‌های متمادی نه تنها به خاطر خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد آن بلکه به خاطر خواص درمانی کشت می‌شد. پیاز اندازه، شکل ، رنگ و طعم متفاوتی دارد. متداول‌ترین نوع پیاز، پیاز قرمز و سفید است. طعم پیاز نیز از شیرین به تلخ تغییر پیدا می‌کند.

اطلاعات تغذیه‌ای پیاز:

پیاز سرشار از مواد مغذی است. این ماده اگرچه کالری اندکی دارد اما مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان را در خود دارد. یک پیمانه پیاز خرد شده به طور تقریبی ۶۴ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی،۳ گرم فیبر، ۷ گرم قند، دو گرم پروتئین دارد. این ماده همچنین حاوی ویتامین C ، B6 و منگنز است. پیاز حاوی مقادیر اندکی از کلسیم، آهن، فولات، منیزیم، سولفور، فسفر و پتاسیم است.

خواص پیاز برای سلامتی:

مصرف انواع مختلفی از سبزیجات و گیاهان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مصرف موادی همچون پیاز می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد.

پیاز و سرطان:

سبزیجاتی که در خانواده آلیوم قرار دارند می‌توانند خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان معده و روده را کاهش دهند. مزایای این گیاهان معمولا به خاطر وجود ترکیبات سولفوری است. اگرچه مکانیسم دقیق این ترکیبات هنوز مشخص نیست اما فرضیه‌ها بر این است که پیاز حاوی موادی است که مانع از رشد تومورها می‌شود. پیاز همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که به بدن کمک می‌کند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

سرطان روده:

مصرف فیبر در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کمتر کند.

سرطان پروستات:

در یک مطالعه منتشر شده توسط مجله موسسه ملی سرطان ،رابطه بین سبزیجات قرار گرفته در خانواده آلیوم و سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات این گروه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

سرطان معده و مری:

مصرف مکرر سبزیجات خانواده آلیوم، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و مری را کاهش دهد.مطالعات مختلف نشان می‌دهد مصرف این سبزیجات تاثیر بسیار موثری بر روی سرطان دارد.

خواص پیاز برای خواب و خلق وخو:

فولاتی که در پیاز یافت می‌شود می‌تواند در درمان و پیشگیری افسردگی موثر باشد. اینکار معمولا از طریق جلوگیری از تشکیل هموسیستئین اضافی در بدن انجام می‌شود. هموسیستئین اضافی با تولید هورمون‌های خوب همچون سروتونین ، دوپامین و نوراپی نفرین تداخل ایجاد می‌کند.

خواص پیاز برای پوست و مو:

مصرف مقدار کافی از ویتامین C می‌تواند به تشکیل کلاژن کمک کند و ساختار خوبی به پوست و مو بدهد.

چگونه پیاز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

به دنبال پیازهای محکم و تازه باشید. معمولا پیاز می‌تواند طعم خوبی به غذاهای مختلف بدهد. شما می‌توانید پیاز را به صورت سرخ شده، تفت داده شده یا گریل شده مصرف کنید.

خطرات احتمالی پیاز برای سلامتی:

داشتن یک الگوی تغذیه‌ای کامل برای پیشگیری از بیماری‌ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد استفاده کنید.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *