خواص ذرت corn-maize-benefits

ذرت (به انگلیسی Corn یا Maize) یکی از غلات مهم است. منشأ آن قاره آمریکا بوده‌است و پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن بوده و نیز منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و سرشار از کالری است.

ارزش تغذیه ای ذرت:

ذرت نه تنها کالری مورد نیاز برای متابولیسم روزانه را فراهم می کند بلکه غنی از ویتامین A، ویتامین B، ویتامین E و بیشتر مواد معدنی است. محتوای بالای فیبر در این ماده نقش مهمی در پیشگیری از یبوست،شرایطی همچون هموروئید و سرطان روده بزرگ بازی می کند. آنتی اکسیدان های موجود در آن به عنوان یک عامل ضدسرطانی عمل می کند و از بیماری آلزایمر پیشگیری می نماید.

خواص ذرت برای سلامتی:

ذرت به خاطر مواد مغذی با کیفیتی که در خود دارد مزایای زیادی برای سلامتی فراهم می کند. علاوه بر اینکه ذرت ماده خوشمزه ای برای افزودن به وعده های غذایی است، غنی از مواد شیمیایی گیاهی است و می تواند از بدن در برابر برخی از بیماری های مزمن محافظت نماید. برخی از مزایای ذرت را در ادامه با هم مرور می کنیم.

ذرت غنی از کالری است:

ذرت منبع غنی از کالری است. این ماده به ازای صد گرم ، ۳۴۲ کالری وارد بدن می کند که در میان غلات بالاترین محتوای کالری را دارد. به همین خاطر است که این ماده برای افزایش سریع وزن مورد استفاده قرار می گیرد. محتوای بالای کالری در ذرت باعث شده است که بیشتر کشورهایی که با مواد گیاهی تغذیه می کنند به آن روی بیاورند.

ذرت خطر هموروئید و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد:

محتوای فیبر یک پیمانه از ذرت، حدود ۱۸.۴ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده را فراهم می کند. این موضوع به بهبود مشکلات گوارشی همچون یبوست و هموروئید کمک می کند و از خطر ابتلا به سرطان روده می کاهد. فیبر سال هاست که به عنوان یک ماده کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان روده مورد استفاده قرار می گیرد اما داده های اندکی در مورد ارتباط فیبر با پیشگیری از سرطان وجود دارد. با این وجود مصرف غلات سبوس دار می تواند از چنین خطری بکاهد. فیبر به اجابت مزاج کمک می کند. این ماده می تواند خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر و اسهال را کمتر کند.

منبع غنی از ویتامین هاست:

ذرت سرشار از ویتامین B، و موادی همچون تیامین و نیاسین است. تیامین برای حفظ سلامت اعصاب و عملکرد شناختی ضروری است. کمبود نیاسین به پلاگر منجر می شود. این بیماری با اسهال، دمانس و درماتیت شناخته می شود که در افرادی که سوءتغذیه دارند بیشتر مشاهده می گردد. ذرت منبع خوبی از پانتوتنیک اسید است که یک ویتامین ضروری برای متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و لیپید می باشد. کمبود اسید فولیک در زنان باردار به کاهش وزن کودک منجر می شود و می تواند به نقص لوله عصبی نیز بیانجامد. ذرت درصد بالایی از نیاز بدن به فولات را فراهم کند. هسته ذرت سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان ضروری برای رشد و محافظت از بدن در برابر بیماری هاست.

از کم خونی پیشگیری می کند:

ذرت به پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ها کمک می کند. این ماده سطح قابل ملاحظه ای از آهن را دارد که یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل گلبول های قرمز است. کمبود آهن یکی از دلایل اصلی کم خونی محسوب می شود.

سطح کلسترول بد خون را پایین می آورد:

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف روغن ذرت می تواند کلسترول بد خون را با کاهش جذب این کلسترول در بدن کاهش دهد. این کاهش کلسترول بد خون به معنای کاهش کلسترول خوب نیست. کلسترول خوب مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد و می تواند بیماری های قلبی را کاهش دهد، از آترواسکلروز پیشگیری نماید و ردایکال های ازاد در بدن را کاهش دهد.

دیابت و پرفشاری خون را کنترل می کند:

در مطالعات اخیر دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افراد سرتاسر جهان از اپیدمی دیابت رنج می برند. اگرچه مکانسیم واقعی برای این شرایط هنوز مشخص نیست اما به نظر می رسد چنین بیماری هایی به رژیم غذایی و مواد مغذی مربوط باشد. مصرف میوه و سبزیجات ارگانیکی همچون ذرت می تواند نشانه های دیابت را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف هسته ذرت به مدیریت دیابت غیر وابسته به انسولین کمک کند و در برابر پرفشاری خون مفید باشد. مواد شیمیایی گیاهی می توانند جذب و انتشار انسولین در بدن را تنظیم کنند.همین امر مانع از بالا رفتن و افت قند در افراد دیابتی می شود و باعث می گردد سطح قند خون تنظیم شود.

خواص زیبایی و آرایشی ذرت:

نشاسته ذرت برای تولید محصولات آرایشی متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از این محصولات برای استفاده موضعی برای بهبود راش های پوستی و پوست تحریک شده استفاده کرد. محصولات تهیه شده از ذرت را می توان جایگزین محصولات شیمیایی سرطان زا نمود. بیشتر کرم های پوست سنتی در برگیرنده وازلین به عنوان ماده پایه هستند که می تواند منافذ را مسدود کند و شرایط پوستی را بدتر نماید.

هشدار درباره ذرت:

ذرت در برگیرنده مقادیر زیادی از اسیدهای چرب است. به همین خاطر افرادی که در معرض بیماری های قلبی قرار دارند، مصرف زیاد ذرت و روغن آن می تواند شرایط موجود را بدتر کند. این روزها ذرت به شربت ذرت با فرکتوز بالا تبدیل می شود. این ماده بدتر از شکر است و می تواند باعث ایجاد چاقی در افراد شود و تاثیرات منفی بر روی سطح قند خون داشته باشد. ذرت منبع غنی از مواد مغذی ضروری و فیبر است. وعده غذایی به همراه ذرت می تواند شما را در برابر بیماری ها محافظت کند.پس همین امروز دست به کار شوید و ذرت را در وعده های غذایی خود بگنجانید. فقط حد اعتدال را حفظ کنید.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *