سینه بوقلمون

از آنجایی که بوقلمون در مهمانی ها و تعطیلات سرو می شود بیشتر افراد دوست دارند بدانند بوقلمون برای بدن مضر است؟ کلسترول پایینی دارد یا اینکه سرشار از چربی و کالری است؟ واقعیت این است که بوقلمون سرشار از مواد مغذی مختلفی است و می تواند یک ماده عالی برای بدن باشد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه ما باشید.

خواص گوشت بوقلمون و سینه آن:

  • پروتئین بالایی دارد
  • خواب را بهبود می بخشد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • سرشار از سلنیم است
  • می تواند با افسردگی مبارزه کند.
  1. بوقلمون سرشار از پروتئین است:

بوقلمون یک ماده غذایی خوب و سرشار از پروتئین است. هر سه اونس از سینه آن، می تواند ۱۴.۴ گرم پروتئین وارد بدن کند. همانطور که می دانید ما برای بیشتر عملکردهای بدن خود به پروتئین نیاز داریم. نه تنها مو، پوست و ناخن ما از پروتئین تشکیل شده بلکه این ماده به حمل اکسیژن،لخته شدن خون و ترمیم و بازسازی سلول بافت ها کمک می کند. علاوه بر این، داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی می تواند به کنترل وزن، بهبود کارایی مغز و سلامت قلب و حتی حفظ قند خون در سطح نرمال کمک کند.

  1. بوقلمون به خواب بهتر کمک می کند:

اگر بعد از مصرف بوقلمون احساس خواب آلودگی کردید تعجب نکنید. این ماده سرشار از تریپتوفان است. همانطور که می دانید تریپتوفان یک آمینو اسید است و به تنظیم خواب کمک می کند. تریپتوفان ماده تشکیل دهنده ملاتونین است(هورمونی است که در کنترل چرخه خواب و بیداری نقش دارد). یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد ملاتونین می تواند زمان کلی خواب را افزایش دهد، زمان به خواب رفتن را کاهش دهد و کیفیت کلی خواب را بهبود ببخشد. افزایش مصرف تریپتوفان می تواند به ترویج خواب بهتر کمک کند. همچنین مطالعات نشان می دهد که این ماده می تواند خواب را بیشتر کند و زمان به خواب رفتن را کمتر نماید و کیفیت خواب در افرادی که با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند را بهبود ببخشد.

  1. به کاهش وزن کمک می کند:

بوقلمون در مهمانی های مختلفی سرو می شود. حالا سوال اینجاست که این ماده غذایی می تواند برای کاهش وزن مفید باشد؟ گوشت بوقلمون مواد مغذی زیادی دارد و کالری موجود در آن اندک است. همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و همین امر باعث شده یک ماده عالی برای کاهش وزن باشد.

رژیمی با پروتئین بالا می تواند به کاهش سطح گرلین کمک کند. گرلین هورمون گرسنگی است. همین امر باعث کاهش اشتها و هوس افراد می شود. همچنین پروتئین می تواند متابولیسم را افزایش و ورود کالری به بدن را کاهش دهد.

  1. سرشار از سلنیم است:

بوقلمون منبع خوبی از سلنیوم است. مصرف سه اونس از آن می تواند ۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین کند. این ماده معدنی نقش مهمی در بیشتر جوانب سلامتی بدن بازی می کند. سلنیم برای متابولیسم بدن مفید است، سیستم ایمنی را تقویت می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر رادیکال های ازاد عمل می نماید. این ماده معدنی مهم خاصیت ضد سرطانی هم دارد و با کاهش بیماری های قلبی مرتبط است. علاوه بر بوقلمون، تخم مرغ، دانه آفتابگردان، سالمون و دانه چیا نیز منبع خوبی از سلنیم هستند.

  1. به مبارزه با افسردگی کمک می کند:

بوقلمون به خاطر محتوای تریپتوفانش، می تواند به درمان شرایطی همچون افسردگی کمک کند. این موضوع بدین خاطر است که تریپتوفان می تواند تولید سروتونین را افزایش دهد که یک انتقال دهنده عصبی است و در مغز یافت می شود. سروتونین می تواند به تعادل خلق و خو کمک کند و افسردگی را کمتر نماید.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد کمبود تریپتوفان می تواند باعث کاهش خلق و خو در زنان سالم شود. یکی از مطالعات مروری منتشر شده در Cochrane Database of Systematic Reviews نشان می دهد که تریپتوفان می تواند در درمان افسردگی بسیار موثر باشد. هر چند برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. شما با مصرف موادی همچون بوقلمون می توانید سطح تریپتوفان بدن را افزایش دهید. درمان های طبیعی برای افسردگی شامل ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم، مصرف پروبیوتیک ها و استفاده از ویتامین D است.

مواد مغذی در بوقلمون:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، بوقلمون کالری و کربوهیدرات اندک و پروتئین، سلنیم، فسفر و ریبوفلاوین بالایی دارد. سه اونس از بوقلمون(۸۴ گرم) می تواند در برگیرنده موارد زیر باشد:

  • ۸۷ کالری
  • ۶ گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۵ گرم چربی
  • ۳ گرم فیبر
  • ۲ میکروگرم سلنیم
  • ۲ میلی گرم فسفر
  • ۳ میلی گرم ریبوفلاوین
  • ۸ میلی گرم ویتامین سی

سینه بوقلمون در برگیرنده آهن، پتاسیم، روی، تیامین و ویتامین B6 است.

گوشت سینه بوقلمون

اقدامات احتیاطی:

اگرچه این شرایط نادر است اما برخی از افراد ممکن است به گوشت و محصولات بوقلمون واکنش آلرژیک نشان دهند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است به برخی از افزودنی هایی که در محصولات گوشتی یافت می شود حساسیت داشته باشند. نشانه های حساسیت به مواد غذایی شامل کهیر، عطسه کردن، سردردد، اسم و حالت تهوع است. اگر چنین نشانه هایی را تجربه کرده اید یا بعد از خوردن بوقلمون عوارض جانبی داشتید حتما با پزشک مشورت کنید.زمانی که می خواهید سینه بوقلمون را آماده کنید امنیت غذایی فاکتور مهمی محسوب می شود. بوقلمون را با حداقل دمای داخلی ۱۶۵ درجه فارنهایت بپزید. در نهایت باید به خاطر داشته باشید که محصولات فرآوری شده می توانند سدیم بالایی داشته باشند. اگر دوست ندارید سدیم اضافی وارد بدن کنید بهتر است از بوقلمونی استفاده کنید که در منزل تهیه شده است.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *