هیچ چیز بهتر از این نیست که بتوانید یک غذا را خیلی راحت و ساده و با مواد حداقلی درست کنید و در عین حال آن غذا خوشمزه و سالم هم باشد. بابا غنوش لبنانی یکی از آنهاست. غذایی ساده، راحت، کم دردسر و در عین حال سالم و رژیمی که افراد بسیاری می‌توانند براحتی آن را میل کنند. البته اگر به بادمجان آلرژی نداشته باشند.

شما می‌دانید که رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از رژیمهای سالم و کم کربوهیدرات است که برای بیماران قلبی بسیار توصیه می‌شود. اگر به موادی که در این رژیم غذایی استفاده می‌شود نگاهی کلی بیندازید، روغن زیتون و دانه روغنی کنجد جایگاهی خاص دارند. سبزیجات و صیفی جات هم حضوری گسترده دارند. یکی از غذاهای معروف در این سبک غذایی، بابا غنوش لبنانی یا همان بابا غنوج است که به دلیل استقبال گیاهخواران از آن به عنوان یک همراه سایر غذاها و یا حتی یک وعده غذایی سالم بسیار پرطرفدار و مشهور است.

بابا غنوش چیست؟ طرز تهیه بابا غنوش

بابا غنوش یا بابا غنوج یک غذای مدیترانه‌ای یا دیپ ساخته شده از بادامجان برشته یا کبابی است. این غذا طعمی دودی دارد که از بادمجانهای برشته به دست می‌آید و از مخلوط ادویه در آن استفاده می‌شود که باعث می‌شود که به یاد حمص بیفتیم. به همین دلیل بعضی به آن حمص بادمجان می‌گویند. برخلاف حمص به جای نخود از بادمجان برشته در آن استفاده می‌شود بنابراین برای کسانی که رژیم غذایی پالئو و یا رژیم غذایی بدون بقولات را دنبال می‌کنند عالی است. (بخاطر داشته باشید که بادمجانها سبزیجاتی حساسیت زا هستند بنابراین اگر دچار بیماری خود ایمنی هستید یا نسبت به این سبزیجات حساسیت دارید باید سعی کنید از آن اجتناب کنید. شما می‌توانید در عوض آن از حمص کدو سبز خام استفاده کنید، اگر هم از زیره پرهیز می‌کنید می‌توانید ادویه دیگری را جایگزین آن کنید.

چه بادمجانی را برای بابا غنوش انتخاب کنیمبابا غنوش

برای اینکه بابا غنوش خامه‌ای و یا لطیف باشد نیازمند انتخاب بادامجانهای خوب است. بادمجان خوب باید پوست نازکی داشته و سفت داشته باشند اما وقتی که آنها را فشار می‌دهید روی آنها اثر داشته باشد. بادمجانها باید سنگین باشند اما سایزشان بزرگ نباشد.

اگر بابا غنوش شما تلخ باشد و دانه‌های زیادی در آن باشد نشان دهنده این است که بادمجان درستی را انتخاب نکرده‌اید. دفعات بعد سعی کنید که که از بادمجانهای کوچکتر استفاده کنید. من بهترین بادمجانی که خورده‌ام و واقعا عالی بود بادامجانهای شهر رشت بود که کشیده و شیرین بودند با دانه‌های بسیار ریز که برای خورش و این نوع غذا عالی بودند.

برشته کردن بادمجان برای بابا غنوش

در حالی که ایده کبابی کردن بادمجان روی زغال ممکن است دشوار به نظر بیاید، واقعا قرار دادن بادمجانها روی منقل و چرخاندن مرتب آنها آسان است بنابراین همه طرف بادمجان کباب می‌شود.

اغلب دستورها به شما می‌گویند که قبل از قرار دادن بادمجان روی توری گریل، آن را سوراخ کنید اما من متوجه شدم که اگر پوست آن را دست نزنید، پوست در جای خود باقی خواهند ماند در همان حال گوشت بادمجان درون آن جمع می‌شود. به این روش هرگز بادمجان من پف نخواهد زد و از هم نخواهد پاشید. من نمی‌دانم چه اصراری است که پوست بادمجان را قبل از گریل کردن سوراخ کنند در حالی که همین که بادمجان خنک شد خیلی راحت پوست آن از گوشت داخلش جدا می‌شود.

بابا غنوش را چگونه می‌توان خورد؟

بابا غنوش را می‌توان به عنوان یک بغل بشقابی سرو کرد و با قاشق خورد یا به عنوان یک رومال نان، دیپ یا سس استفاده کرد. هر کاری که با حمص انجام می‌دهید، می‌توانید با بابا غنوش انجام دهید.

چه چیزی همراه با بابا غنوش می‌توان سرو کرد؟

من دوست دارم این غذا را برای دیپ، سبزیجات خام مثل برشهای هویج و نوارهای فلفل دلمه‌ای استفاده کرد. همچنین می‌تواند با نان پیتا یا نانهای دیگر سرو کرد و همچنین برای ریختن روی سالاد یا برای بهتر بهره بردن از آن برای افراد دیابتی می‌توان آن را همراه با نان تخم کتان و یا نان تاکوشل هویج استفاده کرد.

بابا غنوش یک گارنیش دوست داشتنی است بویژه در درستورهای غذاهای خاورمیانه‌ای و همراه عدس و دیگر حبوبات می‌توان آن را استفاده کرد.

با باقیمانده بابا غنوش چه باید کرد؟

این دستورالعمل یک دستورالعمل کم حجم است و فکر نمی‌کنم که اگر شما این دستور را درست کنید، چیزی از آن باقی بماند. اما اگر تصمیم گرفتید که مقدار زیادی از آن درست کنید و مقدار زیادی از آن باقی ماند چه باید کرد؟

بابا غنوش غذای پر کاربردی است بنابراین شما می‌توانید آن را به عنوان یک رومال روی هر چیزی استفاده کنید. می‌تواند آن را درون سوپهای پوره سبزیجات مخلوط کنید. این غذا یک افزودنی عالی برای سوپ کدو تنبل برشته می‌شود.

آیا می‌توان بابا غنوش را فریز کرد؟طرز تهیه بابا غنوش

خوشبختانه پاسخ بله است در حالی که بادمجانها را نمی‌توان خوب فریز کرد بابا غنوش خیلی خوب فریز می‌شود. من همیشه از ههمان روش فریز کردن یخهای میوه‌ای قالبی استفاده می‌کنم که قبلا برای شما توضیح دادم. این بهترین روش برای نگه داشتن مواد بدون اینکه مقدار زیادی از فضای فریزر هدر برود.

طرز تهیه بابا غنوش دیپ بادمجان لبنانی

مواد لازم

  • ۲ عدد بادمجان متوسط
  • ۱/۲ لیمو
  • ۲ قاشق غذاخوری ارده
  • ۱/۲ قاشق چایخوری زیره
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • کمی نمک برای مزه

دستورالعمل تهیه بابا غنوش

  1. کباب پز فر را از قبل گرم کنید.
  2. بادمجانها را بشویید و خشک کنید.
  3. بادمجان‌ها را روی توری کباب پزی بگذارید و آن زیر بخش گریل قرار دهید. آن را برشته کنید تا زمانی که بخش بالایی بادمجان‌ها سیاه شود. (این مرحله را همچنین می‌تواند روی یک شعله باز روی باربیکو یا منقل با شعله ملایم انجام داد.
  4. بادمجانها را بچرخانید و به برشته کردن آنها ادامه دهید تا زمانی که همه قسمتهای پوست آن سیاه شود. این فرایند را تا زمانی که همه طرف بادمجان پوستش سوخته شود.
  5. بادمجانها را از فر بردارید و اجازه دهید تا خنک شوند.بابا غنوش
  6. وقتی خنک شدند، پوست بادمجانها را جدا کنید و گوشت بادمجان را داخل غذاساز بگذارید همراه با آب نصف لیموترش و همه مواد دیگر.
  7. مواد را تا زمانی که به غلظت دلخواه شما برسند و یا تا زمانی که صاف و یکدست شوند، بزنید. اگر دوست دارید بافت سفت‌تری داشته باشد، می‌توانید این مرحله غذاساز را انجام ندهید و در عوض همه مواد را با یک چاقو و یا یک لیوان له کنید.بابا غنوش لبنانی
  8. نمک، ادویه و آب لیمو را به اندازه‌ای که مزه آن دلخواه شما باشد، به آن اضافه کنید.
  9. می‌توانید با ریختن مقداری روغن زیتون روی بابا غنوش، آن را به عنوان دیپ سرو کنید. همچنین می‌توانید روی آن مقداری دانه‌های کنجد یا دانه‌‌های کنجد بپاشید.
  10. می‌توانید بابا غنوش را به عنوان یک پیش غذا، بغل بشقابی، گارنیش یا میان وعده استفاده کنید.بابا غنوش

حقایق تغذیه‌ای در مورد بابا غنوش (۱ وعده یا ۱/۳ پیمانه)

کل کالری ۹۴ کالری از چربی ۴۵

چربی کلی ۵ گرم ۸%

سدیم ۱۲ میلی گرم ۱%

پتاسیم ۳۹۱ میلی گرم ۱۱%

کربوهیدرات کلی ۱۱ گرم ۴%

فیبر ۵ گرم ۲۰%

پروتئین ۲ گرم ۴%

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thethingswellmake

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *