فرض کنید به دوستان خود بگویید رژیم غذایی جدیدی پیدا کرده اید که در آن می‌توانید با خوردن کربوهیدرات وزن خود را کم کنید. مطمئننا هیچ کس صحبت شما را باور نخواهد کرد. اما این موضوع واقعیت دارد. بیشتر بازیگران و افراد مشهور از این رژیم غذایی برای کاهش وزن خود استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید با خوردن کربوهیدرات‌های مناسب وزن خود را کم کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا این کربوهیدرات‌ها را با هم مرور کنیم.

  1. جو:

رژیم لاغری کربوهیدرات,barley-porridge جو

این ماده نه تنها برای سلامتی شما مفید است بلکه می‌تواند اشتهای شما را کمتر کند. همین امر موجب می‌شود در طول روز به مواد غذایی کمتری نیاز داشته باشید. جو سرشار از فیبرهای قابل حل است که به کاهش کلسترول بد خون، کاهش قند خون کمک می‌کند و باعث سیری شما می‌شود. همچنین این ماده می‌تواند التهاب بدن را کاهش دهد و سطح قند خون را در یک مقدار ثابت نگه دارد.

  1. پاستای تهیه شده از آرد سبوس دار:

رژیم لاغری کربوهیدرات,whole-wheat-pasta پاستای تهیه شده از آرد سبوس دار

حتما شما نیز می‌دانید آرد سبوس دار مزایای بیشتری نسبت به آرد سفید دارد. چرا؟ چون آرد سبوس دار حاوی سه بخش از غلات است ، تمامی مواد مغذی را در خود دارد و فیبر بالایی خواهد داشت.

  1. کدوحلوایی:

رژیم لاغری کربوهیدرات,acorn-squash کدوحلوایی

یک پیمانه از این ماده مغذی علاوه بر این که یک سوم از نیاز روزانه بدن به فیبر را برطرف می‌کند، می‌تواند ۳۰ درصد از نیاز بدن به ویتامین C را نیز برطرف نماید. بدن شما از مواد مغذی برای ساخت عضلات و رگ‌های خونی استفاده می‌کند. کدو حلوایی می تواند اثر چربی سوزی ورزش را افزایش دهد.

  1. بقولات:

رژیم لاغری کربوهیدرات,lentils بقولات

عدس، نخود، لوبیات، باقلا، ماش جزو بقولات هستند. این مواد برای کاهش چربی شکمی بسیار مفیدند. در یکی از مطالعات انجام شده در اسپانیا، محققان دریافتند که خوردن رژیم غذایی محدود شده در کالری که شامل ۴ وعده غذایی از بقولات در هفته است به کاهش وزن کمک می‌کند.افرادی که رژیم غذایی سرشار از بقولات را مصرف کرده بودند بهبود زیادی در سطح کلسترول بد و نیز فشار خون سیستولیک داشتند. برای اینکه بتوانید مزایای بقولات را افزایش دهید، سعی کنید آن‌ها را در طول هفته مصرف نمایید.

  1. نان سبوس دار:

رژیم لاغری کربوهیدرات,whole-grain-bread نان سبوس دار

اگر می‌خواهید چربی شکم را آب کنید بهتر است مصرف نان را کمتر نمایید اما مصرف نان سبوس دار باید جزو اولویت‌های شما باشد. نان سبوس دار حاوی فیبر بالایی است و می تواند شما را در طول روز سیر نگه دارد.

  1. لوبیای سیاه:

رژیم لاغری کربوهیدرات,black-beans-background-10-daily-habits-blast-belly-fat لوبیای سیاه

لوبیا در واقع یکی از موادی است که برای چربی سوزی و نیز ساخت عضلات از آن استفاده می‌شود. لوبیاها منبع عالی از پروتئین و فیبر هستند. با کمک این مواد می‌توانید مطمئن باشید قند خون شما به سرعت افزایش پیدا نمی‌کند و در عین حال بدن انرژی لازم برای ساخت عضلات را دارد. یک پیمانه لوبیای سیاه حدود ۱۲ گرم پروتئین و ۹ گرم فیبر دارد. این ماده همچنین سرشار از فولات و ویتامین B است که رشد ماهیچه‌ها را تسریع می‌کند. شما می‌توانید موادی همچون مس را در لوبیای سیاه بیابید که تاندون‌ها را قوی تر می‌کند. مطالعه انجام شده در اسپانیا نشان می‌دهد که مصرف لوبیا یا بقولات در هفته کاهش وزن را تسریع خواهد کرد.

  1. جوی دوسر:

رژیم لاغری کربوهیدرات,oatmeal-best-toppings-for-health جوی دوسر

جوی دو سر سرشار از کربوهیدرات است اما سرعت رهاسازی قند توسط فیبر کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که جوی دوسر ۱۰ گرم پروتئین در هر نصف پیمانه دارد، می‌تواند انرژی مفیدی برای ساخت عضلات فراهم آورد. این فیبرها محلول هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

  1. کینوا:

رژیم لاغری کربوهیدرات,quinoa-grains-10-daily-habits-blast-belly-fat کینوا

کینوا پروتئین بالاتری نسبت به سایر غلات دارد و سرشار از چربی‌های غیر اشباع و سالم است. این ماده همچنین منبع عالی از فیبر و ویتامین B است. شما می‌توانید کینوا را در صبحانه خود مصرف کنید. کینوا نسبت به غلات دیگر پروتئین بیشتر و کربوهیدرات پایین تری دارد.

همچنین بخوانید: خواص کینوا
  1. گندم خراسان:

رژیم لاغری کربوهیدرات,kamut گندم خراسان

گندم خراسان که با نام تجاری کاموت شناخته شده است اسید چرب امگای ۳ فراوانی دارد. این ماده هچنین پروتئین زیادی دارد اما کالری موجود در آن اندک است. نصف پیمانه از آن ۳۰ درصد پروتئین بیشتری نسبت به گندم دارد و تنها ۱۴۰ کالری وارد بدن می‌کند. خوردن کاموت کلسترول؛ قند خون و سیتوکین را کاهش می‌دهد که باعث التهاب بدن می‌گردد. شما می‌توانید از این گندم در سالاد خود استفاده کنید یا در غذاهای مختلف از آن بهره مند شوید.

  1. شیرکاکائو:

رژیم لاغری کربوهیدرات,chocolate-milk-8-perfect-fitness-foods شیرکاکائو

می‌خواهید راز لاغر ماندن را بدانید؟ برای اینکار باید عضلات بیشتری داشته باشید. این موضوع بدین خاطر است که عضلات کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزانند. شیرکاکائوی طبیعی به شما کمک می‌کند این کار را به راحتی انجام دهید. محققان دریافته اند که پروتئین ایده‌آل برای ساخت عضلات حدود ۱۰ الی ۲۰ گرم است که نیمی از آن قبل از ورزش و نیم دیگر بعد از انجام تمرینات ورزشی مصرف می‌شود. حالا سوال اینجاست که در شیرکاکائوی کم چرب چه مقدار پروتئین وجود دارد؟ به ازای هر فنجان حدود ۸ گرم پروتئین وجود خواهد داشت. این موضوع بدین معنی است که مصرف شیرکاکائو قبل از ورزش و بعد از آن می‌تواند ۱۶ گرم پروتئین whey برای بدن فراهم آورد. سعی کنید شیر کاکائوی طبیعی را صبح بنوشید و از مزایای آن استفاده کنید.

منبع :

برگرفته از وب سایت مجله سلامت بخش تغذیه سالم

مجله سلامت

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *