با آمدن فصل گرما و شروع شدن بهار، برگ های درختان بسیار شفاف و تازه هستند. اگر قصد تهیه دلمه ترکیه ای را دارید، بهتر است در فصل بهار این کار را انجام دهید. برگ مو مهم ترین مواد برای طرز تهیه دلمه ترکیه ای می باشد. در دستور تهیه دلمه ترکیه ای با ما همراهی بفرمایید.

مواد لازم

  • برنج: یک و نیم پیمانه
  • روغن زیتون: ۵ قاشق غذاخوری
  • پیاز درشت: یک عدد
  • آب لیمو: یک قاشق غذاخوری
  • مغز گردو، بادام با فندق: یک سوم پیمانه
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • نعنا خشک شده: یک قاشق غذاخوری
  • برگ درخت مو: به تعداد لازم
  • شوید خشک شده: ۲ قاشق غذاخوری

اول از همه باید اعتراف کنیم آنچه باعث طعم خوشمزه دلمه برگ مو، دلمه سبزیجات، دلمه بادمجان و… شده است، انواع ادویه و چاشنی های خوشمزه ای است که به آن اضافه شده است.

طرز تهیه دلمه ترکیه ای

برای تهیه یالانجی دولما با همان دلمه ترکیه ای، ابتدا پیاز درشت را به صورت نگینی خرد کنید. روغن زیتون را در قابلمه یا تابه بریزید. پیاز نگینی شده را در روغن زیتون تفت دهید. برنج را بشویید. بعد از اینکه پیازها کاملا سرخ شدند و از حجم آن ها  کم شد، برنج را به آن اضافه کنید. حالا به مدت ۲ دقیقه برنج را به همراه پیاز تفت دهید. در ادامه گردو، بادام یا فندقی که از قبل آسیاب کرده اید را به این مواد اضافه می کنید.

مراحل تهیه دلمه ترکیه ای

انتخاب این مغزها کاملا سلیقه ای است و بسته به اینکه شما چه طعمی را برای دلمه می پسندید، یکی از آن ها را انتخاب کنید. تفت دادن را بعد از ریختن مغز همچنان ادامه دهید. یک و نیم لیوان آب داغ روی آن بریزید. نمک و فلفل را نیز به آن اضافه کنید. درب قابلمه یا تابه را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه برنج کاملا بپزد و آب آن کاملا خشک شود. یعنی به شکل کته بگذارید دم بکشد. در مرحله بعدی طرز تهیه دلمه ترکیه ای, وقتی که برنج پخته شد یا به اصطلاح دم کشید، منتظر بمانید تا خنک شود. آن گاه نعنا و شوید خشک را به مواد اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعدی، برگ موها را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش بجوشانید. این ۵ دقیقه کمک می کند تا برگ مو خیلی نرم شود. حالا برگ موهای داخل آب جوش را آبکش کنید و آن ها زیر آب بگیرید تا سرد شوند.

نرم کردن برگ مو

داخل هر برگ یک قاشق از مواد را بریزید و در ادامه دلمه ها را به صورت رولی بپیچید.

طرز تهیه یالانجی دولما دلمه های پیچیده شده را به صورت منظم داخل قابلمه بچینید.

آماده کردن دلمه به شکل رولی

وقتی پیچیدن دلمه ها به اتمام رسید، یک قاشق آبلیمو روی سطح دلمه ها ریخته و قابلمه را تا سطح پوشاندن آخرین دلمه از آب پر کنید. یک عدد بشقاب را بر روی دلمه ها برگردانید. این کار باعث می شود دلمه ها در حال جوشیدن از هم باز نشوند.

مراحل تهیه یالانجی دلمادر مرحله نهایی طرز تهیه دلمه ترکیه ای درب قابلمه را بر روی آن قرار می دهید و به مدت نیم ساعت اجازه می دهید دلمه ها را با حرارت ملایم بپزند و آب آن ها کاملا خشک شود.

طرز تهیه دلمه ترکیه ای

امیدواریم با آموزش پخت دلمه ترکیه ای موجبات رضایت شما را فراهم کرده باشیم و با ارائه این دستور شما را در طبخ و تهیه بهتر این غذا  یاری کرده باشیم. شما دوستان عزیز می توانید با کلیک بر روی لینک با طرز تهیه انواع دلمه در مجله اینترنتی آرگا آشنا شوید.

The post طرز تهیه دلمه ترکیه ای (یالانجی دولما) appeared first on آرگا.

نوشته طرز تهیه دلمه ترکیه ای (یالانجی دولما) اولین بار در بروز باش. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *