نماد سایت سیماکوک

طرز تهیه کوفته برنجی لذیذ و خوش طعم با روش اصلی

برای تهیه کوفته برنجی دو مرحله پخت وجود دارد : یکی آماده کردن کوفته برنجی ها و دوم درست کردن سس آن . برای داخل کوفته ها می توانید از کشمش ، برگه زرد آلو یا قیصی و یا گردو با توجه به سلیقه خود استفاده کنید . کوفته برنجی را به دو روش می توان تهیه کرد اول اینکه همه ی مواد گوشت و برنج را باهم مخلوط و در سس پخت ، و دوم مخلوط گوشت و مخلفات دیگر را بصورت توپر لای خمیر برنج قرار داد و سرخ کرد.

کوفته برنجی

مواد لازم برای تهیه کوفته برنجی :

۱ – برنج : ۱ پیمانه

۲ – لپه : ۱/۳ پیمانه

۳ – گوشت چرخ شده : ۵۰۰ گرم

۴ – پیاز : ۴ عدد

۵ – سیر : ۲ حبه

۶ – سبزی شامل : جعفری ، تره ، گشنیز و شوید : از هرکدام ۱/۳ پیمانه

۷ – سبزی ترخون و نعناع : از هر کدام ۱/۸ پیمانه

۸ – تخم مرغ : ۲ عدد

۹ – زرشک : ۱/۳ پیمانه

۱۰ – زردچوبه : ۱ قاشق چایخوری

۱۱ -نمک ، فلفل : به میزان لازم

۱۲ – آلو : ۲/۳ پیمانه

طرز تهیه کوفته برنجی :

۱ – لپه و برنج را جداگانه از قبل در آب بخیسانید . در آب برنج کمی نمک هم بزنید، لپه ها را در قابلمه ای جدا در آب بپزید . برنج را نیز در ظرف آب جوش ریخته و بپذارید خوب بجوشد تا نیم پز شوند.

۲ – آلو ها را با دقت شسته و همراه دو پیمانه آب بگذارید تا خیس بخورند.

۳ – سبزی ها را ساطوری کرده ، سپس با مقداری روغن چند دقیقه تفت دهید تا مقداری آبشان کشیده شود.

۴ – پیاز ها را خلالی خرد کرده و در روغن سرخشان کنید تا طلایی شود.

۵ – در ظرفی مناسب گوشت ها را همراه ۱/۳ پیاز داغ ها ، نصف زردچوبه و مقداری نمک و فلفل بریزید و خوب با هم ورز دهید.

۶ – سپس برنج ، تخم مرغ ها ، لپه ، سبزی را به مخلوط گوشت اضافه کنید و خوب باهم مخلوط کنید و همه ی مواد را باهم ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کنند.

۷ – از مواد به اندازه ی یک پرتقال برداشته و آن را گلوله کنید. می توانید از آب یا روغن برای کف دستتان استفاده کنید که مواد کوفته برنجی به دست شما نچسبد.

۸ – گلوله کوفته را مقداری پهن کنید و وسط آن را مقداری گود کنید، چند خلال پیاز داغ ، مقداری زرشک و آلو بر روی آن گذاشته و کوفته را گرد کنید.

۹ – همه مواد کوفته را بدین صورت آماده کنید و کنار بگذارید.

۱۰ – قابلمه ی نسبتا بزرگی را انتخاب کنید که کوفته ها باید با فاصله از هم در آن قرار گیرند.

۱۱ – روش تهیه سس : مقداری روغن را در قابلمه بریزد تا داغ شود سپس رب گوجه فرنگی و زردچوبه و کمی نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و آن ها را تفت دهید تا رب تغییر رنگ پیدا کند سپس باقی پیاز داغ ها را اضافه کرده سپس آب آلو ها را که خیسانده بودید و به همراه ۸ لیوان آب دیگر به آن اضافه کنید حرارت را زیاد کرده تا به جوش آید.

۱۲ – بعد از اینکه سس جوش آمد ، کوفته ها را با احتیاط یکی یکی داخل سس بگذارید . هر کوفته ای را که داخل سس می گذارید لحظه ای صبر کنید تا دوباره سس به جوش آید . با این کار از وا رفتن کوفته ها جلوگیری می کنید.

۱۳ – پس از ده دقیقه حرارت را ملایم کرده تا کوفته ها به مدت حدودا یک ساعت پخته شوند.

هنگامی که کوفته برنجی پخته شد باید حدود سه پیمانه از سس باقی مانده باشد . در مرحله آخر پخت می توانید کمی زردچوبه و فلفل را در مقداری روغن تفت دهید و به کوفته های درون قابلمه اضافه کنید. دقت کنید که آب سس باید در حدی باشد که روی کوفته ها را بپوشاند تا ترک نخورند و وا نروند.

منبع : آرگا

منبع :

برگرفته از وب سایت آرگامگ بخش آشپزی

آرگامگ

خروج از نسخه موبایل