نماد سایت سیماکوک

بهترین روش برای تهیه تخم مرغ آب پز

برای اکثر ماها به طور معمول زیاد پیش اومده که تخم مرغ آب پز درست کنیم ولی شاید خیلی هامون هنوز ندونیم که دقیقا چجوری تخم مرغ رو آب پز کنیم که به اون چیز که دلمون میخواد برسیم. گاهی اوقات وقتی میخوایم یک تخم مرغ آب پز کاملا پخته داشته باشیم، با یک تخم مرغ بیش از حد پخته که رنگ پوستش سبز شده و بوی گوگرد میده مواجه میشیم و گاهی هم با یک تخم مرغ که هنوز سفیدش شله و نمیشه اون رو پوست کند. در این مطلب بهتون یک روش رو به طور کامل و مرحله به مرحله توضیح دادم که با اجرا کردنش میتونید یک تخم مرغ آب پز عالی داشته باشید. فقط حواستون باشه که وقتی تعداد تخم مرغ ها رو تغییر بدید یا با توجه به جنس قابلمه و حرارت گاز ممکنه که نیاز باشه یکبار این روش رو امتحان کنید و کمی زمان های داده شده رو تغییر بدید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

مواد لازم برای تهیه تخم مرغ آب پز

مراحل تهیه تخم مرغ آب پز

۶ تا دونه تخم مرغ رو از یخچال خارج کرده و داخل یک قابلمه متوسط بذارید، بعد روی اونها آب سرد بریزید تا جایی که حدودا دو سانت روی تخم مرغ ها با آب کاملا پوشیده بشه.

ریختن آب سرد روی تخم مرغ ها

قابلمه رو روی حرارت اجاق گاز قرار بدید. در قابلمه رو نبندید.

قرار دادن تخم مرغ ها روی حرارت

ابتدا کف قابلمه حباب های ریز ایجاد میشه و کم کم آب شروع به جوشیدن میکنه، آب موجود در قابلمه باید به نقطه جوش برسه و شروع به قل زدن کنه.

جوش آمدن آب

به محض اینکه آب شروع به جوشیدن کردن، قابلمه رو از روی حرارت بردارید و در قابلمه رو ببندید. حالا باید اجازه بدید که تخم مرغ ها پخته بشن.

خاموش کردن حرارت و بستن در قابلمه

خب در این مرحله باید تصمیم بگیرید که چجور تخم مرغ آب پزی میخواید و دوست دارید که زرده ی اون به چه میزان پخته باشه، پس با توجه به اون باید تایمر رو تنظیم کنید و منتظر بمونید.

تنظیم کردن تایمر

اگه میخواید که زرده ی تخم مرغتون کاملا مایع و روان باشه تایمر رو روی سه دقیقه بذارید. اگه میخواید زرده تخم مرغ فقط کمی شل باشه تایمر رو روی ۴ دقیقه تنظیم کنید.

پس از ۴ دقیقه

اگه دلتون یک زرده پخته و خامه ای میخواد تایمر رو روی ۶ دقیقه بذارید.

پس از ۶ دقیقه

و اگه میخواید زرده کاملا پخته و سفت بشه، تایمر رو روی ده دقیقه بذارید.

پس از ۱۰ دقیقه

بعد از اینکه تایمر رو روی زمان مورد نظرتون تنظیم کردید، داخل یک کاسه آب و یخ بریزید، بعد از زنگ خوردن تایمر تخم مرغ ها رو از آب جوش خارج کرده و داخل کاسه آب و یخ قرار بدید. اجازه بدید که برای مدت یک دقیقه تخم مرغ ها در کاسه آب و یخ باشن.

انداختن تخم مرغ ها در آب و یخ

تخم مرغ ها رو از آب و یخ خارج کنید و بهشون ضربه بزنید، میتونید اون رو روی سطح بکوبید یا به سینک ظرفشویی بزنید تا ترک بخورن بعد روی سطح بغلتونیدشون تا سطحشون کاملا ترک بخوره.

ضربه زدن به تخم مرغ

حالا میتونید به راحتی پوست تخم مرغ ها رو از اونها جدا کنید.

جدا کردن پوست تخم مرغ ها

با این روش میتونید خیلی راحت برای تمام افراد خونه تخم مرغ آب پز رو دقیقا با همون زرده ای که دوست دارن درست کنید و در کنار هم از خوردنشون لذت ببرید.

تخم مرغ آب پز

جدا کردن پوست تخم مرغ

معمولا جدا کردن پوست تخم مرغ آب پز سخت ترین بخش کار حساب میشه. وقتایی که قرار باشه کلی تخم مرغ رو برای تهیه یک غذای خاص یا برای زمان هایی که مهمون دارید پوست کنید، اگه پوست تخم مرغ ها به سختی جدا بشن و همراهشون تکه تکه سفیده هم کنده بشه یکی از اتفاق های خیلی بدی هست که ممکنه بیفته. مهم ترین نکته اینه که بدونید پوست تخم مرغ هایی که تازه هستند، سخت تر کنده میشه. تخم مرغ وقتی مدت زمانی بمونه رطوبتش رو از دست میده و همچنین PH سفیده بیشتر میشه که این قضیه پوست تخم مرغ رو سفت تر کرده و باعث میشه راحت تر ازش جدا بشه. پس اگه میخواید تخم مرغ های آب پزی داشته باشید که هم راحت پوست بشن و هم ظاهر سالمی داشته باشن، تخم مرغ ها رو از یک یا دو هفته قبل تهیه کنید و اونها رو در یخچال نگه دارید.

جدا کردن پوست تخم مرغ

نکته بعدی همین شوک آب یخی هست که به تخم مرغ داده میشه که در بالا هم توضیح داده شده، این کار باعث میشه پوست تخم مرغ راحت تر جدا بشه. ولی با انجام همه ی این کار ها باز هم هیچ گارانتی وجود نداره که پوست تخم مرغ های شما به راحتی جدا بشه، چون تخم مرغ ها استاندارد خاصی ندارند.

منبع :

برگرفته از وب سایت دونفره بخش آشپزی

دونفره

خروج از نسخه موبایل