نماد سایت سیماکوک

راتاتویی غذایی کم‌کالری برای ورزشکاران

 

امروز در بخش آشپزخونه روزچین قصد داریم یکی دیگر از غذاهای لذیذ فرانسوی را به شما آموزش دهیم. راتاتویی (Ratatouille) که برخی به‌اشتباه به آن راتاتویل می‌گویند، غذایی کم‌کالری و رژیمی محسوب می‌شود که برای ورزشکاران و افرادی که رژیم غذایی دارند مفید و مناسب است. با سیماکوک همراه باشید تا از این غذای کاملاً رژیمی به شما بگوییم.

 

راتاتویی

این غذای فرانسوی شامل سبزیجاتی‌ست که عموماً در دسترس شما قرار دارند؛ پس به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنم راتاتویی را در برنامۀ غذایی هفتگی‌تان بگنجانید، چون علاوه بر طعم خوب و دلنشین، خواص فراوانی هم دارد.

در ۱۰۰ گرم راتاتویی

کالری پروتئین کربوهیدرات چربی
۷۶ کیلوکالری ۲ گرم ۸ گرم ۴ گرم

 

مواد لازم

طرز تهیه سس راتاتویی

  1. ابتدا سس راتاتویی را تهیه کنید. برای تهیه سس این غذا، داخل ماهیتابه رب گوجه‌فرنگی، سیر، فلفل و زردچوبه را با پیازداغ و روغن زیتون تفت بدهید تا رب گوجه‌فرنگی سرخ شود و اصطلاحاً به رنگ بیفتد و مزۀ مواد نیز در هم ادغام شود.
  2. کمی آویشن یا رازیانه را نیز به این ترکیب اضافه کنید.
  3. بعد از اینکه رب‌ گوجه‌فرنگی و مواد دیگر کمی سرخ شدند، نمک و یک لیوان آب به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید. درپوش ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید که سس کمی قُل بزند.
  4. بعد از آنکه سس راتاتویی کمی غلیظ شد، ماهیتابه را از روی شعله اجاق گاز بردارید. در این مرحله سس شما آماده است؛ برای تهیه سس راتاتویی حدوداً به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

 

 

طرز تهیه راتاتویی

  1. فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید که گرم شود.
  2. بادنجان، کدو، پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب را حلقه‌حلقه کنید و روی آن‌ها کمی نمک بپاشید. یادتان باشد که اگر می‌خواهید غدایتان پس از طبخ به زیباترین شکلِ ممکن باشد، این سبزیجات را باریک و ظریف حلقه‌حلقه کنید؛ نکته اینکه هرچقدر این حلقه‌ها نازک‌تر باشند، طعم مواد تشکیل‌دهندۀ راتاتویی بیشتر در هم ادغام می‌شود.
  3. حالا سس راتاتویی را در ظرف موردنظر بریزید و سبزیجات حلقه‌شده را به‌صورت فشرده درون ظرف بچینید؛ یادتان باشد که هم فشردگی این سبزیجات و هم ترتیب چیدمان آن‌ها را بر اساس رنگ رعایت کنید. فشرده بودن کدو و بادنجان و گوجه‌فرنگی و پیاز حلقه‌شده به حفظ ساختار غذا پس از پخته‌شدن کمک می‌کند و ترتیب چیدمان بر اساس رنگ هم موجب زیبایی و چشم‌نوازی غذایتان خواهد شد.
  4. سپس با قلم‌مو روی سبزیجات چیده‌شده در ظرف را با کمی روغن زیتون آغشته کنید.
  5. روی آن‌ها کمی آویشن یا رازیانه بپاشید.
  6. حالا روی ظرف را با یک فویل بپوشانید و با چنگال چند سوراخ در آن ایجاد کنید؛ این کار به این منظور است که حین طبخ سبزیجات، بخار آب آن‌ها از سوراخ‌های فویل بیرون برود و راتاتویی اصطلاحاً آبکی نشود.
  7. ظرف را به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه داخل فرِ گرم‌شده بگذارید.
  8. پس از ۴۵ دقیقه، راتاتویی آمادۀ سِرو است.

نوش جان!

راتاتویی یک منبع استثنایی از مواد مغذی‌ست که به سلامت بدن کمک می‌کنند. برای حفظ خواص مواد تشکیل‌دهندۀ این غذا، یادتان باشد که نه بیش‌ازحد آن را داغ کنید و نه به آن آب اضافه کنید. این غذای رژیمی را در منزل تهیه نمایید و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

 

منبع : برگرفته از وب سایت روزچین بخش تغذیه سالم روزچین

خروج از نسخه موبایل